تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,148 |
اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی دانش آموزان پایه دوم متوسطه | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1401، شماره 16، شهریور 1401، صفحه 240-256 اصل مقاله (3.59 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا حسین پور* 1؛ لاله سمیعی2؛ حبیب شجاع نهند3؛ رامین فرجزاده4 | ||
1اداره آموزش و پرورش ناحیه 5 تبریز | ||
2اداره آموزش و پرورش استان لرستان | ||
3مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز | ||
4اداره آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی | ||
تاریخ دریافت: 16 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 25 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحانی و خودکارآمدی دانش آموزان پایه دوم متوسطه انجام گردید. طرح پژوهشی حاضر از شبه تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 1401-1400 بود. روش نمونهگیری بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز بود که از بین 100 نفر از دانش آموزان که به پرسشنامههای اضطراب امتحان و خودکارآمدی پاسخ دادند، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند و بعد از دو هفته از اتمام درمان، پسآزمون و پس از دو ماه آزمون پیگیری برای هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش تجزیهوتحلیل کوواریانس بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحانی و خودکارآمدی دانش آموزان اثر معنیدار وجود داشت. با توجه به نتایج این تحقیق، استفاده از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بهمنظور کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی دانش آموزان و نیز افزایش عملکرد آنها در امتحان پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ اضطراب امتحان؛ خودکارآمدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on exam anxiety and self-efficacy of secondary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadreza hosseinpour1؛ laleh samiei2؛ habib shojaa nahand3؛ ramin farajzadeh4 | ||
1Department of Education, District 5, Tabriz | ||
2Department of Education of Lorestan Province | ||
3Student Counseling Center of Tabriz University of Medical Sciences | ||
4Department of Education of East Azarbaijan Province | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on exam anxiety and self-efficacy of second grade high school students. The current research design was a quasi-experimental type of pre-test, post-test and with experimental and control groups. The statistical population included female students of the first secondary level of Aligudarz city in the academic year of 1401-1400. The sampling method was random cluster sampling. The research sample included 30 students who were selected from among 100 students who answered the questionnaires of test anxiety and self-efficacy and were randomly replaced in two groups of 15 people, experimental and control. The experimental group received 8 sessions of acceptance-based treatment, and the control group was placed on the waiting list, and after two weeks of completing the treatment, a post-test and a follow-up test were conducted for both groups after two months. To analyze the data, analysis of covariance was used using SPSS version 20 software. The results showed that group therapy training based on acceptance and commitment had a significant effect on students' test anxiety and self-efficacy. According to the results of this research, the use of treatment based on acceptance and commitment is suggested in order to reduce anxiety and increase students' self-efficacy and also increase their performance in the exam. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
treatment based on acceptance and commitment, exam anxiety, self-efficacy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 454 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 407 |