تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
تدوین و تولید راهنمای عمل برنامه درسی تلفیقی پایه اول ابتدایی | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 8، شماره 31، آذر 1401، صفحه 103-121 اصل مقاله (406.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا اسماعیلی1؛ پروین احمدی* 2؛ پروین صمدی2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 06 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 18 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تدوین راهنمای عمل برنامه درسی تلفیقی پایه اول ابتدایی است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش تحلیل محتوا و جامعه پژوهش، کلیه کتابهای درسی و کتاب معلم پایه اول ابتدایی و نمونه پژوهش با جامعه یکسان بود. روش نمونه گیری تمام شماری وابزار پژوهش چک لیست بود. الگوی برنامه درسی تلفیقی مضمونمحور (مفهوممحور و مهارتمحور) انتخاب شد. مفاهیم و مهارتها از کتاب درسی واهداف از کتاب معلم استخراج شد وهم زمان کدگذاری صورت گرفت. کدهای مشترک در یک مقوله قرار گرفته ومضامین (تم) تلفیقی برنامه درسی را تشکیل دادند. 81 کد اولیه بدست آمد که با طبقهبندی آنها 43 مقوله حاصل شد ودر آخر، 19 مضمون تلفیقی شکل گرفت. مضامین بدست آمده عبارتند از: سفر به گذشته، شگفتیهای آفرینش، علم وزندگی، مایه حیات، سرزمین مادری ما(ایران)، علم آموزی، مشاغل، کودک مسلمان، تغییر، خانواده ما، حواس، جانوران، طبقهبندی، سلامت، مهارت الگویابی، مهارت اندازهگیری، مهارت رسم شکل، مهارت شمارش، مهارتهای زندگی. طرح درسهای کلاس(سالانه و روزانه) بر اساس این مضمونهای مشترک شکل میگیرد وچنانچه مفهوم ومطلبی از محتوای کتاب در این مضمونها وارد نشود به همان صورت سنتی(مجزا) تدریس میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
راهنمای عمل؛ تدوین برنامه درسی؛ برنامه درسی تلفیقی؛ برنامه درسی مضمون محور( تماتیک)؛ دوره ابتدایی؛ پایه اول ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Develop action plan of integrated curriculum in the first grand of elementary school | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Esmaeili1؛ parvin Ahmadi2؛ Parvin Samadi2 | ||
1Master of Curriculum Planning, Al-Zahra University, Tehran, Iran. | ||
2Department of Educational Planning and Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of the present study is to develop a practical guide for the integrated first- grade elementary curriculum. The research approach was qualitative (qualitative content analysis method) and the research community was all first- grade elementary textbooks and the teacher’s teaching guide for each book. The research sample was the same as the community. The theme-based integrated curriculum approach (concept based and skill-based) was chosen. Concepts and skills were extracted from the textbook and objectives of each lesson were extracted from the teacher’s teaching guide and coded simultaneously. Codes that had a common theme were categorized into curriculum themes. 81 initial codes were obtained and classified into 43 categories, and finally, 19 combined themes were formed. Topics include: The journey to the past, wonders of creation, science and life, the essence of life, our motherland, Iran, science learning, jobs, Muslim child, change, our family, senses, fauna, assortment, health, modeling skills, measuring skills, drawing skills, counting skills, Life skills. Class lesson plans (annual and daily) are based on these common themes; if the book's concept and content are not included in these themes, it will be taught in the same traditional (separate) way. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
practical guide، Curriculum development، integrated curriculum, Thematic curriculum, elementary, first -grade elementary | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 478 |