تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,959 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,806 |
بررسی تأثیر رهبری دانش بر توسعه حرفهای معلمان با نقش میانجی ظرفیت یادگیری سازمانی در مدارس متوسطه دوم شهر ایلام | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 24، شهریور 1401، صفحه 47-69 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب طولابی* 1؛ زهرا راسخی2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد، واحد بروجرد، لرستان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 08 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 07 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری دانش بر توسعه حرفهای معلمان با میانجیگری ظرفیت یادگیری معلمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام انجام شده است. از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمام معلمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام به تعداد 576 نفر است که با مراجعه به جدول مورگان حجم نمونه 231 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه 15 سؤالی توسعه حرفهای معلمان ایوبی (1393)، پرسشنامه رهبری دانش ویتالا و همکاران (2004) و پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی فام و اسوایرسزک (2006) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش توصیفی، از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار spss نسخه 22 و نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که متغیر رهبری دانش، از طریق ظرفیت یادگیری سازمانی، بر توسعه حرفهای معلمان تأثیر مستقیم دارد. با توجه به تأثیر رهبری دانش و ظرفیت یادگیری سازمانی بر توسعه حرفهای معلمان، مدارس و سازمانهای آموزشی میتوانند رهبری دانش را در بین مدیران و معلمان مدارس تقویت نمایند؛ همچنین ظرفیت یادگیری سازمانی را بهعنوان یکی از عناصر مهم مدرسه در تسهیل رابطه بین رهبری دانش و توسعه حرفهای معلمان مورد توجه قرار دهند تا توسعه حرفهای معلمان در مسیر مطلوب قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حرفهای معلمان؛ رهبری دانش؛ ظرفیت یادگیری سازمان؛ متوسطه دوم؛ شهر ایلام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Knowledge Leadership on the Professional Development of Teachers with The Mediating Role of Organizational Learning Capacity in Secondary Schools of Ilam City | ||
نویسندگان [English] | ||
zeinab toulabi1؛ Zahra Rasekhi2 | ||
1Associate professor, department of management, University of Ilam, Ilam, Iran | ||
2PhD candidate, Islamic Azad University of Borujerd, Lorestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the aim of investigating the effect of knowledge leadership on the professional development of teachers through the mediation of the learning capacity of secondary school teachers in Ilam city. In terms of the purpose, it is an applied study, in terms of the method of data collection, it is descriptive of the correlation type, and in terms of time, it is cross-sectional. The statistical population of the current research includes all the teachers of the second secondary schools of Ilam city (N = 576), from among whom 231 participants were selected via stratified random sampling method by referring to the Morgan table. To measure the variables of the research, the 15-question questionnaire of the professional development of teachers (Ayubi, 2013), the knowledge leadership questionnaire (Vitala et al., 2004), and the Organizational Learning Capacity Questionnaire (2006). In order to analyze the data in the descriptive part, mean and standard deviation and in the inferential part, structural equation modeling was used, using SPSS software version 22 and Lisrel software version 8/8. The results of the research showed that the variable of knowledge leadership has a direct effect on the professional development of teachers. It also affects the professional development of teachers through organizational learning capacity. Considering the impact of knowledge leadership and organizational learning capacity on teachers' professional development, schools and educational organizations can strengthen knowledge leadership among school administrators and teachers. Also, they should pay attention to the organizational learning capacity as one of the important elements of the school in facilitating the relationship between knowledge leadership and teachers' professional development, so that the teachers' professional development is on the right track. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teachers' professional development, knowledge leadership, organizational learning capacity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |