تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,013 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,309,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,695,695 |
واکاوی محتوای کتاب زیست شناسی، پایه یازدهم دوره دوم متوسطه رشتهی علوم تجربی از منظر تصاویر و متن با استفاده از روش سلوچ و مک تیگو | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 8، شماره 28، آذر 1401، صفحه 50-62 اصل مقاله (455.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه کرامتی نوجه ده سادات* 1؛ فریبا رمضانی ویشکی2؛ محمدرضا الیاسی3 | ||
1استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دکترای زیست شناسی، دبیر آموزش و پرورش و مدیرگروه زیست شناسی آموزش و پرورش شهر تهران. ایران | ||
3دبیرآموزش و پرورش تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 13 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 21 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر، ساختار متن و تصویر فصول کتاب زیست شناسی پایه یازدهم دوره دوم متوسطه سال 1401-1400 با الگوی سلوچ و مک تیگو، مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفت. جامعه آماری کتاب زیست شناسی 2 پایۀ یازدهم است که در سه بخش(متن، تصویر و تلفیق متن و تصویر) و یازده خرده مولفه بررسی شد. پژوهش از لحاظ روش، توصیفی و از نظر نوع، تحلیل محتوا است. نتایج حاصل، نشان دهندۀ عدم تنوع در ساختار متنی از منظر خطی و غیرخطی است و در کل کتاب، استفاده از ساختار خطی مشاهده میشود. همچنین، کمتر از نیمی از تصاویر به صورت فعال با متن مرتبط بوده و در اغلب صفحات، تصاویر به صورت رنگی و سهم تصویر از متن بیشتر، اما به طور معناداری متناسب با متن ارائه شده است. کمتر از نیمی از تصاویر دقیقا در مجاورت متن مرتبط، مشاهده میشود. بیشتر تصاویر دارای عنوان (بدون ذکر جرئیات) بوده و بیش از نیمی از تصاویر از نوع بازنمایی شده است که اطلاعات فراگیر را معنادارتر میکند. در بسیاری از موارد، امکان استفاده از تصاویر مناسبتر و موثرتر در تشریح مفاهیم و درک آن وجود دارد که لازم است به آن توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ ساختار متن و تصویر؛ روش سلوچ و مک تیگو؛ کتاب زیست شناسی2 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the content of biology book, 11th grade, 2nd year of high school, experimental sciences, from the perspective of images and text, using Seluch and McTigo method. | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzieh Keramati nojedehsadat1؛ Fariba Ramezanivishki2؛ Mohammadreza Elyasi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Teacher, Iran | ||
3Teacher, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the present research, the structure of the text and the image of the biology chapters of the 11th grade of the second year of 1401-1400 with the model of Seluch and McTigo were analyzed. The statistical population is a book for 11th grade, which was examined in ( text image, and a combination of text and image) and eleven sub-components. The research is descriptive and content analysis in terms of type. The results show the lack of diversity in the text structure from linear and non-linear, and the use of linear structure is observed throughout the book. Also,, less than half of the images are actively related to the text, and on most, the images are presented in color and the share of the image is more than the text but meaningfully proportional to the text. Less than half of the images are seen exactly in the vicinity of the related text. Most of the images have a title and more than half of the images are represented, which makes the comprehensive information more meaningful. In many cases, it is possible to use more appropriate and effective images in explaining concepts and understanding them, to be paid attention to. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content analysis, text and image structure, Seluch and McTigo method, biology book 2 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |