تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,013 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,309,522 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,695,859 |
تاثیر رویکرد برنامه ریزی ترکیبی (محوری و گروهی) بر میزان مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان کلاس های چندپایه شهرستان پیرانشهر | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 8، شماره 28، آذر 1401، صفحه 63-74 اصل مقاله (360.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن ایزان* 1؛ آذر شهری1؛ افسانه احمدی علی آبادی2 | ||
1دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 13 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 02 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 21 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رویکرد برنامهریزی ترکیبی بر میزان مهارتهای اجتماعی و پیشرفتتحصیلی ریاضی دانشآموزان کلاسهای چندپایه شهرستان پیرانشهر انجام گرفت. روش پژوهش، شبه تجربی و از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل بود. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، از دو گروه مدارس چندپایه بخش لاجان و مرکزی، دو دبستان به صورت تصادفی گزینش و نهایتاً از هر دبستان، دو کلاس دوره دوم که پایه ششم در آن قرار داشت انتخاب گردید. لذا نمونههای تحقیق شامل چهار کلاس (60 نفر) یعنی دو کلاس گروه آزمایشی و دو کلاس گروه کنترل میباشند. برای سنجش میزان رشد مهارت اجتماعی دانشآموزان از پرسشنامه محققساخته کرامتی (1381)، که روایی آن مورد تأیید متخصصان و پایایی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 89/0 برآورد گردیده بود، استفاده شد. برای سنجش پیشرفتتحصیلی نیز از آزمون معلمساخته درس ریاضی با 15 سؤال که برای پایه ششم ابتدایی طراحی شد، استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، علاوه بر روشهای آمار توصیفی، از روش آمار استنباطی (آنکوا) نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان مهارت اجتماعی و پیشرفتتحصیلی دانشآموزانی که با رویکرد برنامهریزی ترکیبی به یادگیری پرداخته بودند، بیشتر از دانشآموزانی کلاسی بود که با رویکردهای معمول آموزش دیده بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد برنامهریزی ترکیبی (محوری و گروهی)؛ پیشرفت تحصیلی درس ریاضی؛ مهارت اجتماعی؛ کلاس های چندپایه؛ پیرانشهر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of the combined planning approach (central and group) on the level of social skills and academic progress in mathematics of students in multi-grade classes in Piranshahr city | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen izan1؛ Azar Shahri1؛ Afsaneh ahmadialiabadi2 | ||
1PhD in Educational Management, University of Kurdistan, Iran. | ||
2Master's degree in Educational Management, Payam Noor University, Urmia Center, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of investigating the effect of the combined planning approach on the level of social skills and mathematical academic progress of students in multi-grade classes in Piranshahr city. The research method was quasi-experimental and pre-test-post-test design with two experimental groups and two control groups. Using multi-stage cluster sampling, two primary schools were randomly selected from two groups of multi-grade schools in Lajan and Central sectors and finally, from each primary school two class of the second period, where the sixth grade was located, was selected. Therefore, the research samples include four classes (60 people), namely two classes of the experimental group and two classes of the control group. To measure the growth rate of students' social skills, a questionnaire developed by Karamati (2013) was used, whose validity was confirmed by experts and reliability was estimated based on Cronbach's alpha coefficient of 0.89, was used. To measure academic progress from the test A teacher-made math lesson with 15 questions designed for the sixth grade was used. In order to analyze data, in addition to descriptive statistics methods, inferential statistics method (ANCOVA) was also used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
mixed planning approach (centered and group), math academic achievement, social skills, Multi-grade classes, Piranshahr | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |