تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,119 |
واکاوی روایتها و تجارب زیسته دوران تحصیلی یک دانشجو معلم بهعنوان عامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای معلمان | ||
اخلاق حرفه ای در آموزش | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 1-35 اصل مقاله (449.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ارغوان رضایی* 1؛ عادل سلیمانی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی رشته آموز ابتدایی پردیس شهید صدوقی استان کرمانشاه دانشگاه فرهنگیان | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید صدوقی استان کرمانشاه | ||
تاریخ دریافت: 04 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 04 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف کلی پژوهش حاضر واکاوی روایتها و تجارب زیستهی دوران تحصیلی یک دانشجو ـ معلم بهعنوان عامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای نویسنده است. بدینمنظور در این پژوهش ابتدا خاطرات تأثیرگذار در سه دورهی مدرسه؛ یعنی ابتدایی، متوسطهی اول و دوم جمعآوری شد. در مرحلهی بعدی هر یک از خاطرات کدگذاری شد و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. پژوهش حاضر کیفی و از نوع روایتپژوهی است و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات این پژوهش کدگذاریهای متعارف است که تعداد 310 کد باز و 23 محور استخراج شد. جامعهی آماری این پژوهش تمامی روایتهای دوران ابتدایی و متوسطهی اول و دوم است و در هر روایت خاطرات برجسته و جملات مهم بهعنوان نمونه آمده است. روش جمعآوری اطلاعات مشاهده، بررسی دفترچهی خاطرات و مصاحبه با دوستان دوران تحصیلی بوده است. یافتههای حاصل از این پژوهش باعث بهوجودآمدن ۳۱۰ کد باز و ۲۳ محور شده است که این ۲۳ محور در آخر به 4 مقولهی وسیعتر با عنوان محیط آموزشی، مهارتهای شغلی و حرفهای، عوامل درونی مؤثر بر عملکرد تحصیلی و عوامل بیرونی مؤثر بر عملکرد تحصیلی تبدیل شده است. در انتها این یافتهها باعث شناسایی عامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای شد که در یک مدل تحلیلی-استنباطی ارائه گردید که نشان میدهد این مطالعه این امکان را برای معلمان و دانشجو معلمان بهوجود میآورد تا اخلاق حرفهای را در خود پرورش داده و دانش، مهارت و نگرشهای حرفهای خود را توسعه دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
روایتپژوهی؛ تجارب زیسته؛ اخلاق حرفهای؛ معلمان؛ دانشجو ـ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the narratives and lived experiences of a student teacher as an influencing factor on teachers' professional ethics | ||
نویسندگان [English] | ||
arghavan rezaee1؛ Adel Soleimani2 | ||
1Bachelor's student in the field of elementary education, Farhangian University, Shahid Sadoughi Campus, Kermanshah Province | ||
2Lecturer at Farhangian University, Shahid Sadoughi Campus, Kermanshah Province | ||
چکیده [English] | ||
The general purpose of the present research is to analyze the narratives and lived experiences of a student-teacher's academic life as a factor affecting the professional ethics of the writer. For this purpose, in this research, firstly, the influential memories in three periods of school; That is, primary, first and second secondary were collected. In the next step, each of the memories was coded and analyzed. The current research is qualitative and of narrative research type, and the data analysis method of this research is conventional coding, in which 310 open codes and 23 axes were extracted. The statistical population of this research is all the narratives of primary and secondary school, and in each narrative, prominent memories and important sentences are given as examples. The method of data collection was observation, checking diaries and interviewing friends from school. The findings of this research have led to the creation of 310 open codes and 23 axes, which have finally been transformed into 4 broader categories such as educational environment, job and professional skills, internal factors affecting academic performance, and external factors affecting academic performance. Is. In the end, these findings led to the identification of the influencing factor on professional ethics, which was presented in an analytical-inferential model, which shows that this study provides the possibility for teachers and student teachers to develop professional ethics and to improve their knowledge, skills and attitudes. Develop your career. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: narrative research, lived experiences, professional ethics, teachers, student-teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 249 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 250 |