تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,118 |
رابطهی اخلاق حرفهای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی | ||
اخلاق حرفه ای در آموزش | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 68-82 اصل مقاله (238.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه هوتی1؛ ذبیحالله اللهی2؛ زینب ارژنگ1 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بینالمللی چابهار | ||
2استاد دانشگاه بینالمللی چابهار | ||
تاریخ دریافت: 04 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 04 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
اخلاق حرفهای در محیط کار کلید پیشگیری از بیشتر مشکلات شغلی است و بههمیندلیل تمامی سازمانها و نهادهای یک جامعه بهدنبال دستیابی به آن هستند. رعایت اخلاق حرفهای در شغل معلمی بهدلیل اینکه با تربیت نیروی انسانی آیندهی یک کشور سروکار دارد، بهمراتب ضرورت بیشتری دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی اخلاق حرفهای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی در معلمان ابتدایی شهر فنوج انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش تعداد 152 معلم ابتدایی بودند که به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 105 نفر از طریق سه پرسشنامهی اخلاقحرفهای (گریگوری، 1990)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1975) و عملکرد شغلی (پاترسون، 1970) موردمطالعه قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t انجام شد. یافتهها نشان داد که مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با عملکرد شغلی و خودکارآمدی بهترتیب برابر با 305/0، 288/0، 238/0، 289/0 بود (p<0/01). مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با خودکارآمدی بهترتیب برابر با 288/0، 306/0، 411/0 و 353/ بود (p<0/01) همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که بین ابعاد اخلاق حرفهای، خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد (p<0/01). | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفهای؛ خودکارآمدی؛ عملکرد شغلی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between professional ethics and self-efficacy and job performance of elementary teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Hoti1؛ Zabihullah Allahi2؛ Zainab Arjang1 | ||
1Master student of Chabahar International University | ||
2Professor of Chabahar International University | ||
چکیده [English] | ||
Professional ethics in the work environment is the key to prevent most of the job problems, and for this reason, all organizations and institutions of a society seek to achieve it. Observance of professional ethics in the job of a teacher is much more necessary because it deals with training the future human resources of a country. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between professional ethics and self-efficacy and job performance in elementary school teachers in Fanuj city. The research method is descriptive-correlation. The statistical population of this research was 152 elementary school teachers, who were studied by simple random sampling of 105 people through three questionnaires of professional ethics (Gregory, 1990), self-efficacy of Scherer et al. (1975) and job performance (Patterson, 1970). Data analysis was done using Pearson correlation coefficient and t test. The findings showed that the correlation coefficients of professional ethics and its components: attachment and interest in work, perseverance and seriousness in work, healthy and human relations and collective spirit and participation in work with job performance and self-efficacy are equal to 0.305, 288/0, respectively. 0, 0.238, 0.289 (p<0.01). The value of correlation coefficients of professional ethics and its components: attachment and interest in work, perseverance and seriousness in work, healthy and human relations and collective spirit and participation in work with self-efficacy equal to 0.288, 0.306, 0.411 and 353 respectively. / was (p<0/01) and the results of the t-test showed that there is no significant difference between the dimensions of professional ethics, self-efficacy and job performance of male and female teachers (p<0/01). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
professional ethics, self-efficacy, job performance, teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 431 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 318 |