تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,013 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,309,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,695,695 |
بررسی نقش زباهنگهای آموزشی در تدریس زبان و ادبیات فارسی (مطالعۀ موردی :دانشاندوزی) | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 8، شماره 32، اسفند 1401، صفحه 33-49 اصل مقاله (581.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شیما ابراهیمی* 1؛ زهرا جهانی2 | ||
1استادیار آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 09 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 12 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 22 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
عطف به تأثیر فرهنگ در شکلگیری هویت نوجوانان، و جایگاه کلاسهای زبان و ادبیات فارسی در بهسازی فرهنگی پژوهش حاضر با هدف معرفی روش آموزش حواسافزوده برای برجستهسازی زباهنگهای آموزشی متون ادبی انجام شده است. زباهنگهای آموزشی به زبان فعالان حوزۀ آموزش که نشأت گرفته از فرهنگ غالب در جامعه است اشاره دارد. روش پژوهش حاضر کیفی و کاربردی است که با توجه به ترویج بیرویۀ زباهنگ مخرب علمگریزی، به تحلیل زباهنگ آموزشی دانشاندوزی در شاهنامه و پیشنهاد تکنیکهایی برای تدریس آن بر اساس روش آموزش حواسافزوده پرداخته است. مدرس با درگیر کردن حواس دانشآموزان از طریق تکنیکهایی مانند نوازههای ادبی، موسیقی، نمایش تصاویر و ویدئو، اجرای نمایش، نقالی، برگزاری مسابقات مشاعره، داستاننویسی موجب افزایش هیجانات مثبت آنان و یادگیری بهتر مطالب میشود. به نظر میرسد درگیر کردن حواس حداکثری در تدریس زباهنگ دانشاندوزی موجب شناخت درست این زباهنگ در میان نوجوانان و افزایش وزن فرهنگی آن در جامعه گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
زباهنگ آموزشی؛ دانشاندوزی؛ زبان و ادبیات فارسی؛ آموزش حواسافزوده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation into the Role of Educational Cultulings in Teaching Persian Language and Literature: The Case of “Accumulating Knowledge” | ||
نویسندگان [English] | ||
Shima Ebrahimi1؛ Zahra Jahani2 | ||
1Assistant Professor of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Iran | ||
2Master of Persian Language Education, Ferdowsi University of Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Given the role of culture in adolescent identity formation and the importance of Persian language and literature classes in cultural development and improvement, the present paper aims to introduce thick-slice sensory education to highlight educational cultulings of literary texts. Educational cultulings refer to the language of activities in the area of teaching and training. Indeed, they are indicative of the dominant culture in society. This research is qualitative and applied. Given the rapid spread of the detrimental cultuling of “avoiding knowledge”, this study analyzes the educational cultuling of “accumulating knowledge” in The Shahnameh and puts forward techniques for teaching it through thick-slice sensory education. Such techniques as using literary strokes, playing music, showing pictures and videos, performing plays, impersonating, doing mosha'ereh (poetry recitation contests) and writing stories can engage students’ senses, and consequently, enhancing their positive emotions and more effective learning. This appears that engaging students’ maximum senses in teaching the cultuling of “accumulating knowledge” can result in proper recognition of this cultuling among adolescents, and as a result of this recognition, it becomes well-internalized in society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Cultuling, Accumulating Knowledge, Persian Language and Literature, Thick-Slice Sensory Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 134 |