تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,013 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,307,457 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,694,065 |
تاثیر نظام نوین آموزشی عصرقاجار برشیوهی تاریخ نگاری ایرانیان | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 3، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 18-33 اصل مقاله (618.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فروزان ادیب فر* | ||
گروه آموزش تاریخ ، دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی 889-14665 ، تهران ، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 18 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
تا قبل از دورۀ قاجار و به طور مشخص تا آستانۀ انقلاب مشروطه، شیوۀ مرسوم تاریخ نگاری در کشور ایران، سنتی و مشتمل بر تاریخ نقلی بود. در نظام آموزشی سنتی نیز درسی با عنوان درس تاریخ و کتب درسی تاریخ در مکتبخانه ها وجود نداشت. کم کم با تأسیس مدارس جدید وتألیف کتب درسی تاریخ برای دانشآموزان و تحصیل دانشجویان ایرانی در رشتۀ تاریخ و همچنین آشنایی ایرانیان با متون تاریخی اروپاییان که به زبان فارسی ترجمه میشد، تحولی در تاریخ نگاری ایرانیان نیز آغاز شد. مقالۀ حاضر پژوهشی با تکیه بر بررسیهای اسنادی و کتابخانهای و استفاده از روش تحلیلی و توصیفی است که در پاسخ به سؤال «کدام عامل در اشاعه تاریخ نگاری نوین در ایران موثرتر بود؟» نشان میدهد رواج تاریخ نویسی نوین در ایران، بیش از هر چیز ناشی از رواج آموزش نوین به تقلید از اروپا و آشنایی با روشهای نوین تاریخ نگاری از طریق ترجمۀ کتب تاریخی و نوشتههای اروپاییان در ایران بود. گرچه همپای گسترش شیوۀ نوین تا سالها استفاده از روش سنتی نیز همچنان ادامه داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
نظام نوین آموزشی؛ عصر قاجار؛ شیوۀ نوین تاریخ نگاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |