تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
علل بیانگیزگی و ضعف دانشآموزانِ مقطع دومِ متوسطه در درس عربی از دیدگاه معلمان ناحیۀ سه شهر قم | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 4، شماره 1، آذر 1401، صفحه 62-87 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسعود باوان پوری* 1؛ فاطمه موحدزاده2؛ فاطمه اکبری سلطانباجی3 | ||
1استاد مدعو گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه ادیان و مذاهب | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی و دبیر دبیرستانهای شهرستان قزوین | ||
3دانشآموختۀ گروه زبان و ادبیات عربی و کارشناس آموزش متوسطه ناحیه 3 شهرستان قم | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 22 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
درس عربی یکی از درسهای اصلی رشتۀ علوم انسانی و نیز از دروسی است که در سایر رشتههای درسیِ مدارس ایران تدریس میشود. این درس نقشی تأثیرگذار در کنکور سراسری دارد امّا متأسفانه دانشآموزان در این درس، ضعفهایی دارند که سبب بیانگیزگی و کاهش علاقۀ آنها نسبت به این درس شده است. پژوهش حاضر کوشیده است تا با استفاده از روش کمّی- توصیفی و با استفاده از ابزار پرسشنامه، به بررسی علل ضعف دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم ناحیۀ سه شهرستان قم از دیدگاه معلمان عربی بپردازد. این پرسشنامۀ محققساخته دارای 23 سؤال (دو سؤال جانبی و 21 سؤال اصلی) و 5 گویه است. بدین منظور و به جهت هدفمند ساختن تحقیق، ناحیۀ 3 شهرستان قم بهعنوان نمونۀ مورد پژوهش انتخاب شد. دبیران مقطع متوسطه در این ناحیه، 43 نفر بودند که همگی سابقۀ تدریس در مقطع دوم متوسطه را داشتهاند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اکثر دبیران معتقدند که دانشآموزان فقط به حفظ دروس اکتفا کرده و تلاشی برای درک و فهم عمیق درس ندارند. همچنین تعدد دانشآموزان در یک کلاس و کمبود ساعات تدریس، فرصت هرگونه ارتباط و فعالیت خلاقانه را از دبیر عربی میگیرد. عدم آگاهیِ دانشآموزان از اهداف عمومی درس عربی نیز یکی دیگر از علل ضعف آنها معرفی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ضعف؛ بیانگیزگی؛ درس عربی؛ شهرستان قم؛ مقطع متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
علل بیانگیزگی و ضعف دانشآموزانِ مقطع دومِ متوسطه در درس عربی از دیدگاه معلمان ناحیۀ سه شهر قم | ||
نویسندگان [English] | ||
masoud bavanpouri1؛ فاطمه موحدزاده2؛ فاطمه اکبری سلطانباجی3 | ||
1استاد مدعو گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه ادیان و مذاهب | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی و دبیر دبیرستانهای شهرستان قزوین | ||
3دانشآموختۀ گروه زبان و ادبیات عربی و کارشناس آموزش متوسطه ناحیه 3 شهرستان قم | ||
چکیده [English] | ||
درس عربی یکی از درسهای اصلی رشتۀ علوم انسانی و نیز از دروسی است که در سایر رشتههای درسیِ مدارس ایران تدریس میشود. این درس نقشی تأثیرگذار در کنکور سراسری دارد، امّا متأسفانه دانشآموزان در این درس، ضعفهایی دارند که سبب بیانگیزگی و کاهش علاقۀ آنها نسبت به این درس شده است. پژوهش حاضر کوشیده است تا با استفاده از روش کمّی- توصیفی و با استفاده از ابزار پرسشنامه، به بررسی علل ضعف دانشآموزان مقطع متوسطۀ دومِ بپردازد. این پرسشنامۀ محققساخته دارای 23 سؤال (دو سؤال جانبی و 21 سؤال اصلی) و 5 گویه است. به جهت هدفمند ساختن تحقیق، دبیران عربی ناحیۀ 3 شهرستان قم به عنوان نمونۀ مورد پژوهش انتخاب شدند. این دبیران 43 نفر بودند که همگی سابقۀ تدریس در مقطع دوم متوسطه را داشتهاند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اکثر دبیران معتقدند که دانشآموزان فقط به حفظ دروس اکتفا کرده و تلاشی برای درک و فهم عمیق درس ندارند. همچنین تعدد دانشآموزان در یک کلاس و کمبود ساعات تدریس، فرصت هرگونه ارتباط و فعالیت خلاقانه را از دبیر عربی میگیرد. عدم آگاهیِ دانشآموزان از اهداف عمومی درس عربی نیز یکی دیگر از علل ضعف آنها معرفی شده است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ضعف, بیانگیزگی, درس عربی, شهرستان قم, مقطع متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |