تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,159 |
رویکرد غوطهوری تعاملی و اثربخشی آن بهعنوان یک استراتژی جهانی در آموزش زبان عربی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 4، شماره 1، آذر 1401، صفحه 139-153 اصل مقاله (952.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی شفائی* 1؛ بهروز بامدادی2؛ حمید مهماندوست3 | ||
1دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی و مدرس دانشگاه فرهنگیان -پردیس علامه امینی تبریز | ||
2دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس دانشگاه فرهنگیان – پردیس علامه امینی تبریز | ||
3فوق لیسانس برنامه ریزی درسی –دبیر آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز | ||
تاریخ دریافت: 25 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 30 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 08 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
نظر به اهمیت و جایگاه زبان عربی بهعنوان زبان رسمی دین مبین اسلام و با توجه به نقش مهم آن در عرصه منطقهای، آموزش این زبان با چالشهای اساسی روبهرو است. معلمان درس زبان عربی در فرآیند آموزش آن، بازدهیِ لازم را بهصورت ملموس احساس نمیکنند. چهبسا عدم بهرهگیری از تجارب منطقهای و جهانی درزمینۀ آموزش زبان عربی مزید بر علل وجود نقاط ضعیف در یادگیری و یاددهی زبان عربی باشد. یکی از روشهای جهانی در امر آموزش زبان عربی، رویکرد غوطهوریِ تعاملی و اثربخشی آن بهعنوان یک استراتژی جهانی در آموزش زبان عربی است. غوطهوری تعاملی، تکنیکی است که در آموزش زبان دوم استفاده میشود، در این روش، زبان اوّلیه (= زبان مادری) بهعنوان 1L و زبان دوم بهصورت 2L شناخته میشود و در همین زبان دوم است که از طریق برنامهها و دستورالعملهای غوطهور شدن برای کسب مهارت زبانآموزی استفاده میشود. در روش غوطهوری، عوامل مختلفی بر زمان و نحوۀ آموزش دخالت دارند؛ لذا بررسی ابعاد این موضوع مبین اهمیت جستار حاضر است. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و با هدف معرّفی و بیانِ اهمیت آموزش زبان عربی به روش غوطهوری تعاملی به نگارش در آمده است. نتایج پژوهش گویای آن است که روش غوطهوری تعاملی، یکی از کارآمدترین روشها در آموزش زبان عربی بوده و میتواند بهعنوان بخشی از برنامه درسی آموزش عربی اجرا شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ زبان عربی؛ غوطهوری تعاملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Interactive immersion approach and its effectiveness as a global strategy in Arabic language education | ||
نویسندگان [English] | ||
mehdi shafai1؛ BEHROOZ bamdadi2؛ hamid mehmandoust3 | ||
1Mehdi Shafaei, PhD in Arabic language and literature and lecturer at Farhangian University - Allameh Amini campus | ||
2Ph.D. in Persian language and literature from Allameh Tabatabai University and lecturer at Farhangian University - Allameh Amini Tabriz campus | ||
3Master's Degree in Curriculum Planning - Education Secretary of District 4 of Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
Considering the importance and position of the Arabic language as the official language of the Islamic religion and considering its important role in the regional arena, the teaching of this language is facing major challenges. Arabic language teachers do not feel the necessary efficiency in the process of teaching it. Perhaps the lack of use of regional and global experiences in the field of Arabic language education is another reason for the existence of weak points in Arabic language learning and teaching. One of the global methods in teaching Arabic is the interactive immersion approach and its effectiveness as a global strategy in teaching Arabic. Therefore, examining the dimensions of this issue shows the importance of the present research. The current study was written with the aim of introducing and expressing the importance of teaching Arabic language through interactive immersion method. The results of the research show that the interactive immersion method is one of the most efficient methods in teaching Arabic and can be implemented as part of the Arabic education curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education, Arabic language, interactive immersion | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 235 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |