تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,229 |
بررسی راهبردهای تدریس اثربخش در کلاسهای چندپایۀ مدارس ابتدایی ایران | ||
پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3، آذر 1401 اصل مقاله (688.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نیما خادمی* 1؛ فاطمه امیراحمدی2؛ حسین معجونی3 | ||
1آموزگار چندپایه و دانشآموختۀ کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران | ||
2دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، ساری، ایران | ||
3دکترای مدیریت آموزشی و مدرس دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 26 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، بررسی راهبردهای تدریس اثربخش در کلاسهای چندپایۀ مدارس ابتدایی بوده است. با توجّه به اینکه در کلاسهای چندپایه، سطوح تحصیلی دانشآموزان متفاوت است، به استراتژیهای یاددهی-یادگیری گوناگون نیاز است تا تدریس موثر واقع شود. روش پژوهش حاضر، کیفی، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و متنکاوی است. ادبیات و سوابق موضوع تحقیق با مراجعه به مقالههای علمی-پژوهشی و سایر مقالهها، کتابها، در حوزۀ تدریس در کلاسهای چندپایه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هر کودکی با توانایی، نیاز و ویژگیهای منحصر به فردی برای یادگیری وارد کلاس میشود. این بدین معناست که معلّم نیازمند تدوین و اجرای راهبردهای تدریسی است که وی را قادر به پرداختن به نیازها، ظرفیتها، علائق و توانمندیهای هر یک از کودکان کند. شناخت دانشآموزان زمانبر است، امّا یک معلّم کلاس درس چندپایه میتواند کاری کند که کلاس درس برای یادگیری دانشآموزان منحصر به فرد شود؛ در این راستا راهبردها، رویکردها و نکات موثر بیشماری وجود دارد که برخی از آنها عبارتاند از: استفاده از محتوای مناسب و انعطافپذیر، استفاده از یادگیری متناسب با سرعت هر یک از دانشآموزان، توجّه بیشتر به دانشآموزانی که نیاز به آموزش ویژه دارند، تدریس به همۀ گروهها با یکدیگر، تدریس به یک پایه در حالی که پایههای دیگر مستقلانه در حال فعالیت هستند، تدریس یک موضوع به تمامی پایهها با سطوح سختی متفاوت، تدوین فعالیت برای گروههایی که به آنها تدریس نمیشود و ... . | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس ابتدایی؛ کلاسهای چندپایه؛ راهبردهای تدریس؛ تدریس اثربخش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating Effective Teaching Strategies in Multi-grade Classrooms in Iranian Primary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Nima Khademi1؛ Fatemeh Amirahmadi2؛ Hossein Maajouni3 | ||
1Multi-grade teacher & Bachelor of Elementary Education, Farhangian University, Shiraz, Iran | ||
2Student teacher at Farhangian University, Sari, Iran | ||
3PhD in educational management and lecturer at Farhangian University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate effective teaching strategies in multi-grade classrooms of primary schools. Given that students' levels of education vary across grades, different teaching-learning strategies are needed to make teaching effective. The method of the present research is qualitative, descriptive-analytical and the method of data collection is library and textual research. The literature and background of the research subject were studied by referring to scientific-research articles and other articles, books, in the field of teaching in multi-grade classes. The findings of this study show that each child enters the classroom with unique abilities, needs and characteristics for learning. This means that the teacher needs to develop and implement teaching strategies that enable him / her to address the needs, capacities, interests and abilities of each child.Getting to know students is time consuming, but a multi-grade classroom teacher can make the classroom unique for student learning; In this regard, there are countless effective strategies, approaches and points, some of which are: using appropriate and flexible content, using learning commensurate with the speed of each student, paying more attention to students who need special education, teaching All groups work together, teaching on one level while the other bases are working independently, teaching a subject to all levels with different difficulty levels, developing activities for groups that are not taught, and so on. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
multi-grade classes, primary schools, teaching strategies, effective teaching | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 390 |