تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,477 |
تحلیل محتوای طرح های جشنواره جابر بن حیان مبتنی بر سطوح فعالیت های آموزشی یادگیری اکتشافی جروم برونر با توجه به پروژه های آموزش زیست محیطی جهانی (نمونه موردی: مدارس چند پایه مختلط ابتدایی، منطقه موسیان در استان ایلام) | ||
پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 3، آذر 1401 اصل مقاله (766.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهدی میرزایی* | ||
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تهران، آموزگار اداره آموزش و پرورش منطقه ی موسیان، استان ایلام | ||
تاریخ دریافت: 21 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 29 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
جشنواره دانش آموزی جابر بن حیان، با هدف افزایش روحیه خلاقیت، اکتشاف، پژوهشگری و علم آموزی در سطوح مختلف یادگیری، یکی از جشنواره های علمی، تحقیقاتی و آموزشی در مدارس ابتدایی است. لذا بررسی و تحلیل محتوای طرح های موضوعی این رویداد، نقش مهمی در بازنگری، اهمیت و ضرورت آن دارد. هدف پژوهش هم در همین راستاست و به تحلیل موضوعی سطوح مختلف یادگیری اکتشافی جروم برونر، با توجه به زمینه های آموزش زیست محیطی در سطح مسائل و معضلات زیست جهانی، در مدارس چند پایه ابتدایی مختلط، منطقه موسیان در استان ایلام در سال تحصیلی ۱۴۰۱/ ۱۴۰۰ بوده است. نتایج نشان داد که بیشترین فراوانی محتوای طرح های جشنواره جابر بن حیان در زمینه آموزش زیست محیطی مربوط به پایه های سوم و چهارم و کمترین پایه های اول و دوم بوده و بیشترین توجه در همه ی پایه ها، به سطوح یادگیری اکتشافی یعنی؛ فرایند و ساخت یادگیری داشته و کمتر به سطوح اهمیت شهودی و انگیزش درونی پرداخته شده و بیشترین تاکید معضلات زیست محیطی بر مسئله اثرات انواع آلودگی ها همچون؛ آلودگی آب ها، فاضلاب و هوا در قالب انجام آزمایشات مختلف تمرکز داشته و کمتر به تحقیق زمینه ای، دست سازه ها و فعالیت های فوق برنامه و خارج از کلاس، پرداخته شده و طرح ها از لحاظ کیفی، در حد میانی اند و با نقطه مطلوب فاصله دارند. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی برای کیفیت بخشی جشنواره مذکور، ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جشنواره جابر بن حیان؛ یادگیری اکتشافی؛ آموزش زیست محیطی؛ مدارس چند پایه موسیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Jaber Bin Hayan Festival plans on the level of Jerome Brunner exploratory educational activities with regard to projects in the field of global environmental education (Case Study: mixed multi-grade primary schools in mousiyan region in Ilam province) | ||
نویسندگان [English] | ||
mehdi mirzaei | ||
A graduate of the Master's Degree in Educational Sciences of the University of Tehran. Teacher of the Department of Education of Musian region, Ilam province | ||
چکیده [English] | ||
Jaber Bin Hayyan Student Festival is one of the scientific and educational festivals in primary schools, with the aim of increasing the spirit of creativity, exploration, research and science at different levels of learning. Therefore, reviewing and analyzing the content of thematic projects of this scientific event has an important role in reviewing its importance and necessity. The purpose of this research is in the same direction and according to the thematic analysis and different levels of exploratory learning of the famous psychologist Jerome Bruner, according to the fields of environmental education at the level of global biological problems, in the mixed multi-grade primary schools of Mousiyan region in Ilam province in The academic year was 2021-2022. The results showed that the highest number of Jaber Bin Hayan Festival projects in the field of environmental education was related to the third and fourth grades and the lowest was the first and second grades and the most attention is paid to the levels of exploratory learning, ie; The process and construction have learning and less attention is paid to the levels of intuitive importance and intrinsic motivation, and the greatest emphasis is placed on environmental problems on the issue of the effects of various types of pollution, such as; Water, sewage and air pollution have been concentrated in the form of various experiments and less field research, handicrafts and extracurricular and extracurricular activities have been done, and the designs are qualitatively intermediate and with a point Optimal distance. At the end, suggestions and solutions for the quality of the festival are presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jaber Bin Hayan Festival, Exploratory Learning, Environmental Education, mousiyan Multi-grade Schools | ||
مراجع | ||
پریشانی، ندا، میر شاه جعفری، سید ابراهیم، شریفیان، فریدون، فرهادیان، مهرداد (۱۳۹۶)، بررسی تطبیقی اهداف آموزش محیط زیست و فعالیتهای مرتبط با آن در کشورهای منتخب و ایران در راستای پیشنهاد فعالیت هایی برای ایران، دو فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، دوره دوازدهم، شماره ۱، ۲۴-۱.
- تقی زاده، بهروز، قهرمانی، الهه (۱۳۹۶)، طرح جابر بن حیان یک شیوه آموزشی نوین در دانش آموزان، دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
- روئینی، الهه (۱۳۹۵)، مطالعه موردی طرح جابر بن حیان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
- زمانی امیرزکریا، رباب، توحیدی، افسانه (۱۳۹۵)، اثربخشی آموزش محیط زیست بر رفتار زیست محیطی دانش آموزان ابتدایی، پنجمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
- زندی، زهره، رحمانی کمرودی، سمانه (۱۳۹۶)، ارزیابی تحقق اهداف جشنواره علمی جابر بن حیان از دیدگاه معلمان مجری طرح شهرستان چالوس، دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
- سعادتی، نیره، کریمی، داریوش، منوری، سید مسعود (۱۳۹۳)، بررسی نیازهای آموزشی زیست محیطی دانش آموزان استان خوزستان، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره شانزدهم، شماره ۱، ۵۱۱-۵۰۱.
- عبدی، علی (۱۳۹۳)، بررسی تاثیر مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد مبتنی بر رویکرد اکتشافی در پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم تجربی، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره دوم، سال ششم، ۷۰- ۵۹.
- قنبری شهواری، محسن، صادقی، علی، حسن پور، محمد (۱۳۹۷)، آسیب شناسی طرح جابر بن حیان و ارائه راهکارهایی جهت کیفیت بخشی، پنجمین همایش علمی پژوهشی از نگاه معلم.
- محمدی، نسرین (۱۳۹۹)، راهنمای جامع شرکت در جشنواره جابر بن حیان و فرصتهای متنوع یادگیری، انتشارات گنجور.
- یوسف زاده، صدیقه (۱۳۹۵)، یادگیری اکتشافی، پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی.
- Ates, O. Ates, A. M, Aladag,Y (2021), Perceptions of Students and teacher participating in a science festival regarding science and scientists, Research in Science & Technological Education, Volume.39, Issue.1, PP: 109-130.
- Awasthl, M & Agarvial, R (2013), An analysis of various aspects of environmental concern present in ncert science textbook of class VIII, An international journal of education, Vol.10, No.2, PP: 49-57.
-Eames, C & Barker, M (2011), Understanding Student Learning in Environment Education in Aotearoa New Zealland, Australian Journal of Environmental Education, Vol. 27, No.1,PP: 161- 173.
- Goldestein,T & Selby, D (2000), Education for peace , social and environmental justice. Sumach Press.
- Hasami Arani, M. Bagheri, S & Ghaneian, M.T (2016), The Role of Environmental Education in Increading the Awarness of Primary School Students and Reducing Environmental Risks, Journal of Environmental Health and Sustainable Development, Vol.1, No.1, PP: 9-17.
- Manteghi, H & Erfani, N (2014), Effectiveness of Jaber Ibn Hayyans Plot in Ground of Female Students Creativity, International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, Vol.1, No.4, PP: 216-221.
- Park, H. Kim, Y. Jeong, S (2019), The effect of a science festival for special education students on communicating science, Asia-Pacific Science Education, Vol.5, No.1, PP: 1-13.
- Pick, K (1999), IN the global Clasrsroom1 , Pipping Publishing.
- UNESCO –APNIEVE SOURSE BOOK (1998), learning to be a holistic and integrated approach to values education for human development, Unesco Principal and Regional Office for Asia and Pacific | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |