تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,926 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,104 |
بررسی تطبیقی فنآوری اطلاعات و ارتباطات در نظام تربیتمعلم ایران و مالزی | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، آذر 1401 اصل مقاله (708.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
خسرو نظری* | ||
مدیر همکاری ها و ارتباطات علمی بین المللی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 10 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 08 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی فنآوری اطلاعات و ارتباطات در نظام تربیتمعلم ایران و مالزی است. این پژوهش یک مطالعة کیفی با استفاده از الگوی تطبیقی جورج. زد. اف، بردی بود که دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است و فنآوری اطلاعات و ارتباطات در نظام تربیتمعلم ایران و مالزی را با روش تحلیلی – استنباطی مقایسه کرده است. علت انتخاب مالزی مسلمان بودن، قرابت فرهنگی و تمرکز بر اصلاحات بنیادین در نظام تربیتمعلم مانند ایران است. اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سؤالات از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای، سایتهای وزارت آموزش و پرورش و دانشگاهها و مؤسسات تربیتمعلم دو کشور بهدست آمد. نتایج نشان داد هر دو کشور تلاشهای زیادی در زمینة بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در برنامة درسی تربیتمعلم انجام داده و واحدهای درسی را تدارک دیدهاند، در حالی که چگونگی و گستردگی بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دو کشور متفاوت است. از تفاوتهای اساسی فنآوری اطلاعات و ارتباطات در نظام تربیتمعلم ایران با مالزی این نکته ظریف است که در ایران این موضوع مانند سایر دروس یکی از واحدهای درسی است که دانشجویان باید بگذرانند، در حالی که در تربیتمعلم مالزی همة درسها از ماهیت و وجه فنآوری برخوردارند. بنابراین، دانشجومعلمان بدون داشتن مهارتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات امکان موفقشدن در سایر دروس را ندارند. این پژوهش میتواند از حیث سیاستگذاری، برنامهریزی و بازنگری به مسئولان امر تربیت معلم در ایران کمک نماید با استناد، انطباق و استفاده از سیاستهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات مالزی به بررسی این مسئله در دانشگاه فرهنگیان بپردازند و گامهایی برای بهبود فنآوری اطلاعات و ارتباطات نظام تربیتمعلم ایران اتخاذ کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ فنآوری اطلاعات و ارتباطات؛ مالزی؛ نظام تربیتمعلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Information and Communication Technology in Teacher Education System of Iran and Malaysia | ||
نویسندگان [English] | ||
khosrow nazari | ||
International scientific cooperation and relation of farhnagyan teacher education | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was a comparative study of information and communication technology in teacher education system of Iran and Malaysia. This research is a qualitative study using George Z. F. Bereday's comparative model that has four stages: description, interpretation, juxtaposition, and comparison, and has compared information and communication technology in the teacher education system of Iran and Malaysia with the analytical-inferential method. The reason for choosing Malaysia is being Muslim, cultural closeness and focusing on fundamental reforms in the teacher education system like Iran. The information needed to answer the question was obtained through library documents, the websites of the Ministry of Education, and the universities and teacher training institutes of the two countries. The results show that both countries have made great efforts in the use of information and communication technology in teacher training curriculum and have provided courses, while the manner and extent of the use of information and communication technology in the two countries are different. One of the main differences between information and communication technology in the Iranian teacher education system and Malaysia is the subtle point that in Iran this issue, like other courses, is one of the courses that students must pass, while in Malaysian teacher education all courses have the nature and aspect of technology. Therefore, student-teachers cannot have success in other subjects without having ICT skills. This research can help teacher education officials in Iran in terms of policy-making, planning and review by citing, adapting and using Malaysian information and communication technology policies to study this issue in Farhangian University and take steps to improve information and communication technology in teacher education system in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information and Communication Technology, Iran, Malaysia, Teacher Education System | ||
مراجع | ||
حمدی، آمنه و همکاران (۱۳۹۵). راهنمای عملی برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیتمعلم فکور، انتشارات: دانشگاه فرهنگیان.
اساسنامة دانشگاه فرهنگیان (۱۳۹۰). انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
اعزازی، مهری، نوریان، محمد، خسروی بابا دی، علیاکبر، و نوروزی، داریوش (۱۳۹۷). سنتزپژوهی در مطالعات تطبیقی نظامهای تربیتمعلم ایران و جهان. نظریه و عمل در برنامهریزی، ۶(۱۱)، ۱۰۴-۶۷.
آقازاده، احمد (۱۳۹۲). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: سمت.
امرالله، امید، و حکیمزاده، رضوان (۱۳۹۳). بررسی تطبیقی نظام ارزیابی کیفیت برنامة درسی تربیتمعلم در کشورهای کرة جنوبی، انگلستان. نامة آموزش عالی، ۵(۹)، ۲۵-۷.
حبیبی، کامل (۱۳۹۰). بررسی تطبیقی ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان در کشورهای ژاپن، آلمان و ایران. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
سنگری، محمود، و آخش، سلمان (۱۳۹۶). بررسی تطبیقی نحوة جذب و آمادهسازی دانشجو در مراکز تربیتمعلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران، آموزش عالی، ۱۰(۳۷)، ۳۲-۷.
عباباف، زهره، فراستخواه، مقصود، مهرعلیزاده، یداله، و فتحی واجارگاه، کوروش (۱۳۹۳). تأمل بر صلاحیتهای حرفهای معلمان در مطالعات برنامة درسی. علوم تربیتی، ۲۱(۸)، ۱۸۲-۱۵۷.
فرجی دهسرخی، حاتم، آراسته، حمیدرضا، بغدادچی، رضا، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، و عبدالهی، بیژن (۱۳۹۴). سیستم پذیرش دکتری در ایران و دانشگاههای برتر: یک مطالعة تطبیقی. مجلة علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، ۲۳(۲)، 34-5.
کوشی، زهرا، و سلطانی، اصغر (1397). بررسی تطبیقی عناصر برنامة درسی مراکز تربیتمعلم ایران و هند. پژوهش در تربیتمعلم، 2(۴)، 45-9.
ملکی، حسن (۱۳۹۳). دیدگاه فطری، معنوی در برنامة درسی، مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی، ۳(۲)، ۵۸۲-۵۲۳.
مهرمحمدی، محمود (۱۳۹۷). بازاندیشی فرایند یاددهی – یادگیری. تهران: منادی تربیت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 354 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 307 |