تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,758 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,913 |
مطالعه تطبیقی سیاستهای واکنشیِ آموزشی کشورهای آلمان، کرهجنوبی و ایران در دوره پاندومی کوید-19 | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، آذر 1401 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر کمال پورخوب* 1؛ کبری کمالپورخوب2؛ تارا کاویانی نیا3 | ||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان(مدعو)، دبیر آموزش و پرورش، | ||
2دانش اموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه ازاد واحد گچساران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، آموزگار آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 19 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 23 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل تطبیقی سیاستهای رسمی و میدانی اتخاذشده در حوزة آموزش در سه کشور آلمان، کرة جنوبی و ایران انجام گرفت، که این سیاستها در دورة تعطیلی اجباری ناشی از کروناویروس اتخاذ شده بود. این مطالعه در سطح بینالمللی انجام شد. بدین منظور به صورت هدفمند دو کشور آلمان و کرهجنوبی که در دو قارة آسیا و اروپا بهلحاظ صنعتی، تکنولوژی و آموزشی سطح بالایی دارند؛ به همراه ایران به عنوان نمونة نهایی انتخاب شدند. برای تحلیل و مقایسة سیاستهای آموزشی کشورهای نمونه در مقولههای تصمیمگیری، استراتژی، راههای جایگزین و ابزار مورد استفاده، از روش تفاوت استفاده شد. دادههای مورد نیاز به شیوة اسنادی-توصیفی از تصمیمهای اجرایی که در پورتالهای رسمی آن کشورها ثبت شد؛ و مقالاتی که از وضعیت کشورهای نمونه در مقولة آموزش آنلاین و کروناویروس چاپ شده است، گردآوری شد. نتیجة تحلیل دادههای توصیفی نشان داد هر سه کشور مورد بررسی، در مقولههای تصمیمگیری، پیداکردن راههای جایگزین آموزش حضوری و تولید ابزار متناسب با آموزش آنلاین، به صورت نسبی موفق عمل کردند. تنها تفاوت در مقولة استراتژی بود. این نتایج نشان داد که کشور جمهوری اسلامی ایران به رغم تلاش برای جبران آموزش حضوری، فاقد استراتژی مناسب و یکنواخت برای رسیدن به هدف بود. آلمان توانست به صورت نسبی در سیاست مناسبی اتخاذ کند. اما نتایج نشان داد جامعترین سیاستهای آموزشی در دورة همهگیری کوید-19 توسط کشور کرة جنوبی انجام شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آلمان؛ آموزش مدارس؛ ایران؛ سیاستهای آموزشی؛ کرة جنوبی؛ کووید 19 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study of Reactive Education Policies in Germany, South Korea and Iran Period Covid 19 Pandemic | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasser Kamalpour1؛ kobra kamalpourkhob2؛ Tara Kaviani nia3 | ||
1Assistant farhangyan university, education teacher | ||
2Master's degree student, Azad University, Gachsaran branch | ||
3Master of educational administration, educational teacher, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to make a comparative analysis of the official and field policies in the field of school education adopted by the three countries (Germany, South Korea, Iran), during the forced closure period due to the coronavirus. Given this goal and the common denominator of the crisis, it was decided that this study should be conducted internationally among all countries of the world. For this purpose, the two countries of Germany and South Korea, each of which has a high level in terms of industry, technology and education in Asia and Europe were selected along with Iran as the final sample. The difference method was used to analyze and compare the educational policies of the sample countries in the categories of decision making, strategy, alternative ways and tools. The required data in the form of a descriptive-descriptive version of the executive decisions registered in the official portals of those countries; and articles on the status of sample countries published in the online education and coronavirus categories. The results of descriptive analysis showed that all the three countries were relatively successful in terms of decision-making, finding alternative ways of face-to-face education and producing appropriate tools for online education. The only difference was in the strategy. The results showed that the Islamic Republic of Iran, despite efforts to compensate for face-to-face training, lacked an appropriate and uniform strategy to achieve the goal. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Covid-19, Educational policies, Germany, Iran, School Education, South Korea | ||
مراجع | ||
بیمارستان امام خمینی (1398). مدیریت بحران: همهگیری کرونا. سیدعلی دهقان، روابط عمومی بیمارستان.
ستاد مبارزه با کرونا (1400). بازگشایی مدارس. رضوان حکیمزاده، خبرگزاری ایرنا. شهریورماه.
سیفلی، حسین (1400). فرصتها، چالشها و راهکارهای تربیت رسمی در فضای مجازی در دورة کرونا. همایش عدالت و تحول در آموزش و پرورش، زنجان.
عباسی، فهیمه، حجازی، الهه، و حکیمزاده، رضوان (1399). تجربه زیستة معلمان دورة ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکة آموزشی دانشآموزان (شاد): یک مطالعة پدیدارشناسی. تدریسپژوهی، 3، 24-1.
غفاری، فاطمه، و محمدشریفی، فاطمه (1400). بررسی تأثیر مثبت و منفی شبکة شاد بر آموزش و یادگیری دانشآموزان و معلمان پایة چهارم تا ششم. ششمین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، اسفندماه 1400، تهران.
کمالپورخوب، ناصر (1400). پداگوژی مجازی رویکردی نوین در آموزش: سنجش کیفیت فرایند یاددهی-یادگیری در شبکة اجتماعی دانشآموزی شاد. همایش عدالت و تحول در آموزش و پرورش، 29 آذر 1400، زنجان.
معداندارآرانی، عباس (1395). مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش: کاربست روشهای جدید تحقیق. خانواده و پژوهش (7)، 70-90.
میرمحمدتبار، عبدالله (1399). موانع اجرای آموزش مجازی (شبکة شاد) از دیدگاه معلمان شهرستان فریدونکنار. کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، آذرماه 1399، مازندران.
نظری، خسرو (1401)، تأثیر روش آموزش معکوس برخط بر خودراهبری و تابآوری تحصیلی در ایام همهگیری کووید 19. پژوهش در تربیت معلم، 5(1)، 140-119.
نوری، یوسف (1401). مدرسة تلویزیونی. شبکة آموزش، 18 اردیبهشت.
وزارت آموزش و پرورش (1398). آموزش مجازی. رضوان حکیمزاده، خبرگزاری ایرنا.
وزارت آموزش و پرورش (1400). آموزش مجازی. رضوان حکیمزاده، خبرگزاری ایرنا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 260 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 185 |