تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی تطبیقی برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی در ایران و انگلستان | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، آذر 1401 اصل مقاله (884.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نیما خادمی* 1؛ غلامرضا عباسی2 | ||
1کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران | ||
2دکترای فلسفۀ هنر. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 27 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 17 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی برنامة درسی هنر دورۀ ابتدایی در ایران و انگلستان بوده است تا موجب شناسایی تفاوتها و شباهتهای میان این دو شده و در نهایت، فرصتها و تهدیدهای موجود در برنامۀ درسی هنر کشف شود. این پژوهش از بُعد هدف، کاربردی و از نوع کیفی است که با روش توصیفی-تحلیلی و به کمک الگوی بِرِدی در چهار مرحلۀ توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی در کشورهای جهان و نمونۀ آماری آن با توجّه به روش نمونهگیری هدفمند، برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی در ایران و انگلستان است. عمدهترین نتایج این پژوهش پس از مقایسۀ شباهتها و تفاوتهای موجود در چهار عنصر اهداف، محتوا، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی برنامۀ درسی هنر در کشور ایران و انگلستان، نشان میدهد که شباهتها و تفاوتهای قابل ملاحظهای میان برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی هر دو کشور وجود دارد. شباهتها بیشتر در محتوا و تفاوتها بیشتر در اهداف، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی دیده میشود. همچنین، تحلیل یافتههای این پژوهش نشان میدهد در حوزۀ عمل یا اجرای برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی، فاصلۀ زیادی بین ایران و انگلستان در عناصرِ بررسیشده، دیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
انگلستان؛ ایران؛ بررسی تطبیقی؛ برنامۀ درسی هنر؛ دورۀ ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Elementary School Art Curriculum in Iran and the United Kingdom | ||
نویسندگان [English] | ||
Nima Khademi1؛ Gholamreza Abbasi2 | ||
1Bachelor of Elementary Education, Farhangian University, Shiraz, Iran | ||
2PhD in Philosophy of Art. Faculty member of Farhangian University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to compare the art curriculum of the elementary school in Iran and England in order to identify the differences and similarities between educational systems of the two countries and finally to discover the opportunities and threats in the art curriculum. This research is practical and qualitative in terms of purpose, which was conducted with the descriptive-analytical method and with the help of Bereday's model in these four stages: description, interpretation, juxtaposition and comparison. The statistical population of this research includes the elementary school art curriculum in the countries of the world and its statistical sample, according to the purposeful sampling method, is the elementary school art curriculum in Iran and England. The main results of this research, after comparing the similarities and differences in the four elements of goals, content, teaching methods and evaluation methods of the art curriculum in Iran and England, shows that there are significant similarities and differences between the elementary school art curriculums of both countries. The similarities are more in the content and the differences are more in the goals, teaching methods and evaluation methods. Also, the analysis of the findings of this research shows that in the field of practice or implementation of the elementary school art curriculum, there is a big gap between Iran and England in the examined elements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Art curriculum, Comparative study, Elementary School, England, Iran | ||
مراجع | ||
آیتالهی، مینو، پریرخ، زهره، و رادپور، فاطمه (۱۳۹۱). ضمیمۀ راهنمای درس هنر پایۀ دوم. تهران: دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطة نظری.
امینی، محمد (۱۳۹۷). تربیت هنری در قلمرو آموزش و پرورش. چاپ دوم. تهران: انتشارات آییژ.
حاجیتبار فیروزجائی، محسن، ملکی، حسن، و احمدی، غلامعلی (1395). طراحی و اعتبارسنجی الگوی مفهومی کاهش فاصلۀ برنامۀ درسی قصد شده، اجراشده و کسبشده در نظام آموزش عمومی ایران. نظریه و عمل در برنامة درسی، ۴ (۷)، 30-5.
خسروی مشیزی، معصومه، سلطانی، اصغر، و علینژاد، مهرانگیز (1398). بررسی تطبیقی برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی ایران و کانادا. آموزش و پرورش تطبیقی، 2(3)، 323-298.
راهنمای برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی (۱۳۹۰). وزارت آموزش و پرورش. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی دورۀ عمومی و نظری.
راهنمای درس هنر برای معلّمان پایۀ چهارم، پنجم و ششم ابتدایی (۱۳۹۰). وزارت آموزش و پرورش. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی دورۀ عمومی و نظری.
سند برنامۀ درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۱). وزارت آموزش و پرورش. شورای عالی آموزش و پرورش.
فلاح تفتی، سمیه، جعفری هرندی، رضا، و طباطبایی، مینا سادات (1398). بررسی تطبیقی اهداف برنامۀ درسی هنر دورة ابتدایی در برزیل، یونان، ایران و کرة جنوبی. آموزش و پرورش تطبیقی، 3(1)، 596-580.
کارگذار، معصومه، کبوک، حانیه، و الداغی، آنیتا (۱۳۹۷). بررسی تطبیقی برنامۀ درسی هنر در دورۀ ابتدایی ایران و ژاپن. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 18(69)، 138-113.
کریمی، اکبر (۱۳8۷). نقش هنر در فعالیتهای امور تربیتی. نشریۀ نگاه وزارت آموزش و پرورش، 20(373)، 7.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۰). وزارت آموزش و پرورش. شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش.
محمدی، زینب، جوادزاده برزکی، فائزه، و احمدآبادی آرانی، نجمه (۱۳۹۹). بررسی تطبیقی برنامۀ درسی هنر در کشور ایران، فنلاند و ژاپن. ششمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، آبانماه 1395، تهران.
محمدیان دستنائی، محمود (1390). بررسی میزان انطباق برنامۀ اجراشده جدید هنر با برنامۀ قصدشده از دیدگاه معلّمان پایۀ سوم ابتدایی در استان چهارمحال و بختیاری در سال تحصیلی 89-88. پایاننامۀ مقطع کارشناسی ارشد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکدۀ علوم انسانی و تربیت بدنی.
یحیوی، محمود (۱۳۹۳). کیفیتبخشی به آموزش و مهارتها در دورۀ ابتدایی. رشد آموزش ابتدایی. 18(1)، 14-17.
یوسف فرحناک، ماندانا (۱۳۸۸). بررسی تأثیر رویکرد تربیت هنری بر عملکرد دانشآموزان در درس هنر پایۀ چهارم و بررسی دیدگاه معلّمان در خصوص آموزش با این رویکرد در سال تحصیلی 87-88 در شهر مرودشت. پایاننامۀ کارشناسی ارشد برنامۀ درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 753 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |