تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
اختلالات روانپزشکی همبود با اختلال خواندن در دانشآموزان مقطع راهنمایی (: مطالعه کیفی ) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3، بهمن 1391، صفحه 101-102 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1394، تاریخ پذیرش: 25 فروردین 1394 | ||
چکیده | ||
اختلالات یادگیری از مشکلات شایع دوران کودکی و شایعتـرین اخـتلال یـادگیری، اخـتلال خوانـدن است. مطالعه حاضر به مقایسه همبودی اختلالات روانپزشکی در مبتلایان به اختلال خواندن در پسران 15تا16 ساله مدارس شرق شهر تهران میپردازد. دادهها از مقایسه طولی یک جامعـه آمـاری بـالینی در شرق تهران (N=300) نمونه مشتمل بر دو گروه سالم(خواندن معمول) و بالینی(اختلال در خوانـدن ) تشکیل شده بودند. تشخیص، اختلال بیش فعالی به همراه کمبود توجه، افسردگی مزمن، سـوء اسـتفاده از مواد، اختلال اضطراب اجتمـاعی و ... براسـاس DSM-IV-TR مـورد بررسـی قرارگرفتنـد . نتـایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشانداد که اختلال بیش فعالی توأم با کمبود توجه در پسران بیشترین میزان همبودی را با اختلال خواندن داشتند و اضطراب اجتماعی، اختلال سلوک و افسردگی مـزمن در رتبه های بعدی این همبودی قرار داشتند. اختلالات روانپزشکی در دانشآمـوز پسـر مبـتلا بـه اخـتلال خواندن نسبت به دانشآموزان جمعیت عادی همبودی بالاتری دارند | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال خواندن؛ همبودی؛ اختلالات روانپزشکی؛ دانش آموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |