تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,008 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,370 |
آسیب شناسی آموزش در کلاسهای چندپایه، بررسی فرصت ها و تهدیدها (مطالعه موردی شهرستان ماکو) | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 29، دی 1401، صفحه 1-20 اصل مقاله (336.93 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
حامد زینالپور* 1؛ داریوش زینالپور2 | ||
1علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2علوم تزبیتی، دانشگاه فرهنگیان، سلماس، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 19 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 19 دی 1401 | ||
چکیده | ||
در آموزش و پرورش شرایط متنوعی وجود دارد که متفاوت از یکدیگر بوده و برنامه ریزان به ویژه معلمان به مقتضای شرایط می بایست کار یاددهی و یادگیری را پیش ببرند. یکی از این شرایط که در آن معلمان می بایست به فعالیت ادامه دهد، وجود مدارس کوچک با کلاسهای چند پایه است. عوامل جغرافیایی و پراکندگی روستاها، کمبود منابع انسانی، کمبود دانش آموزان واجب التعلیم، مهاجرت روستاییان و عوامل اجتماعی، اقتصادی از جمله عواملی هستند که باعث بوجود آمدن کلاس های چند پایه شده اند. هدف مقاله حاضر بررسی فرصتها و تهدیدهای کلاس های چندپایه می باشد. جامعهی آماری پژوهش حاضر را کلیهی معلمان چندپایه شهرستان ماکو تشکیل می دهند که از این میان تعداد 20نفر با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شد. نوع تحقیق بر اساس اهداف تحقیق، کاربردی و شیوۀ بررسی بر اساس طرح تحقیق، توصیفی- تحلیلی انتخاب گردید. نتایج بدست آمده حاکی از این است که کلاس های چند پایه در عین داشتن محاسنی همچون بالا بودن میزان رشد اجتماعی، سازگاری محیطی، بیان عواطف، روحیه همکاری، پختگی رفتاری دانش آموزان، معایب زیر را هم دارد: کمبود وقت، فقدان تجهیزات آموزشی، ضعف بنیه ی علمی، سنگینی حجم کار مدیر آموزگاران، فضای نامناسب آموزشی. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ آسیب شناسی؛ کلاس های چند پایه؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of training in multipage classes, exploring opportunities and threats (case study of Mako city) | ||
نویسندگان [English] | ||
hamed zeinalpoor1؛ daryoush zeinalpoor2 | ||
1Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Tarbiatric Sciences, Farhangian University, Salmas, Iran | ||
چکیده [English] | ||
در آموزش و پرورش شرایط متنوعی وجود دارد که متفاوت از یکدیگر بوده و برنامه ریزان به ویژه معلمان به مقتضای شرایط می بایست کار یاددهی و یادگیری را پیش ببرند. یکی از این شرایط که در آن معلمان می بایست به فعالیت ادامه دهد، وجود مدارس کوچک با کلاسهای چند پایه است. عوامل جغرافیایی و پراکندگی روستاها، کمبود منابع انسانی، کمبود دانش آموزان واجب التعلیم، مهاجرت روستاییان و عوامل اجتماعی، اقتصادی از جمله عواملی هستند که باعث بوجود آمدن کلاس های چند پایه شده اند. هدف مقاله حاضر بررسی فرصتها و تهدیدهای کلاس های چندپایه می باشد. جامعهی آماری پژوهش حاضر را کلیهی معلمان چندپایه شهرستان ماکو تشکیل می دهند که از این میان تعداد 20نفر با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شد. نوع تحقیق بر اساس اهداف تحقیق، کاربردی و شیوۀ بررسی بر اساس طرح تحقیق، توصیفی- تحلیلی انتخاب گردید. نتایج بدست آمده حاکی از این است که کلاس های چند پایه در عین داشتن محاسنی همچون بالا بودن میزان رشد اجتماعی، سازگاری محیطی، بیان عواطف، روحیه همکاری، پختگی رفتاری دانش آموزان، معایب زیر را هم دارد: کمبود وقت، فقدان تجهیزات آموزشی، ضعف بنیه ی علمی، سنگینی حجم کار مدیر آموزگاران، فضای نامناسب آموزشی. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Pathology, Multilingual classes, Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 265 |