تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,294,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,682,157 |
تحلیل محتوای کتب علوم تجربی ابتدایی دوره دوم براساس مولفههای فعال و غیرفعال ارکان دروس | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 8، شماره 29، اسفند 1401، صفحه 12-37 اصل مقاله (499.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پری فهندژ سعدی* 1؛ حسین افلاکی فرد2 | ||
1دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 06 دی 1401، تاریخ پذیرش: 07 دی 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی دوره دوم ابتدایی 1400ــ 99 لحاظ میزان فعال یا غیرفعال بودن متن، پرسشها و تصاویر بود.روش مورد نظر، تحلیل محتوا و از حیث هدف در زمره مطالعات کاربردی قرار دارد و از نوع ویلیام رومی بود.در این تحلیل محتوا واحد تحلیل، جملات، پرسشها و تصاویر درنظرگرفته شد.با توجه به محدود بودن جامعه آماری که شامل کتب علوم تجربی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بود، روش نمونهگیری اتخاذ نشد و کل جامعهی آماری جهت بررسی انتخاب شد. روش جمعآوری اطلاعات، با عنوان کتب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی با استناد از روش ویلیام رومی مورد تحلیل قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج به دست آمده برای کتاب چهارم بدین شرح میباشد که متن، تصاویر و پرسشها با توجه به یافتهها، فعال و پویا بود.نتایج به دست آمده برای کتاب پنجم بدین شرح میباشد که متن، تصاویر و پرسشها نیز، با توجه به یافتهها فعال و پویا بود. نتایج به دست آمده برای کتاب ششم بدین شرح میباشد که متن، تصاویر با توجه به یافتهها فعال و پویا در نظر گرفته میشود. پرسشها نیز با توجه به ضریب درگیری نشان میدهد که پرسشها غیرفعال هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه: تحلیل محتوا؛ علوم تجربی ابتدایی دوره دوم؛ فعال یا غیر فعال؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the content of second-year elementary experimental science books based on the active and passive components of the course elements | ||
نویسندگان [English] | ||
pari Fahandezh Saadi1؛ hossein aflaki fard2 | ||
1Farhangian University, Iran | ||
2Farhangian University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to analyze the content of the textbook of experimental sciences in the second year of elementary school 1400-1999 in terms of the active or passiveness of the text, questions and images.In this content analysis, the unit of analysis was sentences, questions, and pictures.Due tolimitedness of the statistical population, which included experimental science books of the fourth, fifth, and sixth grades, the sampling method was not adopted and the entire statistical population was selected for analysis The data collection method was analyzed under the title of experimental science books of the second elementary school with reference to William Rumi's method, and descriptive statistics were used to analyze the data.The results obtained for the fourth book are as follows that the text, images and questions were active and dynamic according to the findings.The results obtained for the fifth book are as follows that the text, images and questions were active and dynamic according to the findings.It was dynamic.The results obtained for the sixth book are as follows that the text and images are considered active and dynamic according to the findings.The questions also show that the questions are inactive according to the engagement coefficient. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keyword: content analysis, elementary experimental sciences of the second period, active or inactive, William Rumi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |