تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
تاثیر اجرای بسته تحولی مدرسه خوانا بر مهارت های خواندن، نوشتن و آداب و مهارت های زندگی دانش آموزان دوره ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 29، دی 1401، صفحه 173-198 اصل مقاله (741.72 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
محسن ایزان* 1؛ افسانه احمدی علی آبادی2 | ||
1آموزش و پرورش، استان آذربایجان غربی، مدیریت آموزش و پرورش پیرانشهر | ||
2آموزش و پرورش پیرانشهر | ||
تاریخ دریافت: 03 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 07 دی 1401، تاریخ پذیرش: 29 دی 1401 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اجرای بسته تحولی مدرسه خوانا بر مهارتهای خواندن، نوشتن و آداب و مهارتهای زندگی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر پیرانشهر انجام گرفت. روش پژوهش، شبهتجربی و از نوع طرح پیشآزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر پیرانشهر بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، چهار کلاس (140 نفر) یعنی دو کلاس گروه آزمایشی (70 نفر) و دو کلاس گروه کنترل (70 نفر) انتخاب شدند. در جمعآوری دادههای آماری، از آزمون محققساخته تشخیصی سطح خواندن و نوشتن و پرسشنامه محققساخته یادگیری مهارتهای زندگی استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامهها توسط اساتید و صاحبنظران مهارتهای زندگی و علوم تربیتی تأیید گردید. پایایی دو آزمون خواندن و نوشتن به روش موازی یا آزمونهای همتا به ترتیب 87/0 و 82/0 و ضریبآلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه مهارتهای زندگی 78/0 بدست آمد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با نرمافزار SPSS نسخه ۲6 تحلیل شد. یافتهها نشان داد دانشآموزانی که بسته تحولی مدرسه خوانا را دریافت کرده بودند، در مهارتهای خواندن، نوشتن و مهارتهای زندگی در مقایسه با گروهی که بسته تحولی مدرسه خوانا را دریافت نکرده بودند، نمره بیشتری کسب کردهاند. بنابراین بهتر است معلمان با بکارگیری رویکرد تلفیقی، اهتمام به تقویت مهارتهای زبانی و مهارتهای زندگی به فراخور در برنامههای درسی مختلف داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
طرح مدرسه خوانا؛ مهارت خواندن؛ مهارت نوشتن؛ آداب و مهارت های زندگی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of implementation of Khana school reform package on reading, writing skills and manners and life skills of primary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen izan1؛ Afsaneh ahmadialiabadi2 | ||
1Education,, West Azerbaijan province, Piranshahr education | ||
2Education of Piranshahr | ||
چکیده [English] | ||
This research was carried out with the aim of investigating the impact of the implementation of Khana School's transformational package on the reading, writing, and life skills of the elementary school students of Piranshahr city. The research method was quasi-experimental and pre-test-post-test design with two experimental groups and two control groups. The statistical population of the research was all fourth grade students of Piranshahr. Using the multi-stage random sampling method, four classes (140 people), two classes of the experimental group (70 people) and two classes of the control group (70 people) were selected. In collecting statistical data, a researcher-made diagnostic test for reading and writing level and a researcher-made questionnaire for learning life skills were used. The face and content validity of these questionnaires were confirmed by professors and experts in life skills and educational sciences. The reliability of the two reading and writing tests using the parallel method or peer tests was 0.87 and 0.82, respectively, and Cronbach's alpha coefficient for the reliability of the life skills questionnaire was 0.78. The data was analyzed using covariance analysis and SPSS software version 26. The results showed that the students who had received the transformational package of the Khana school had a higher score in reading, writing and life skills compared to the group that did not receive the transformational package of the Khana school. Therefore, it is better for teachers to use an integrated approach to strengthen language skills and life skills in different curricula. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Khana school plan, reading skills, writing skills, manners and life skills, elementary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 757 |