تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,874 |
جایگاه قومیت ها (خرده فرهنگها ) در نظام آموزشی | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 29، دی 1401، صفحه 199-220 اصل مقاله (410.72 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
افروز فرخی* 1؛ علیزضا طاطاری2 | ||
1گروه آموزشی علوم انسانی وعلوم اجتماعی ، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی ، تهران ، ایران | ||
2دانشجو ی کارشناسی رشته آموزش شیمی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 29 دی 1401 | ||
چکیده | ||
چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی جایگاه قومیت ها در نظام آموزشی ایران است. روش پژوهش این مقاله روش توصیفی ـ تحلیلی است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش مطالعه کتابخانهای، اسنادی و بررسی منابع چاپی و الکترونیکی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در نظام آموزشی سعی شده است تا به چند قومیتی بودن ایران توجه شود، اما این مسئله کاستیهایی را نیز به دنبال دارد. در کتابهای درسی مطالب در مورد قومیتها، فقط در حد تعریف و بیان چند خصوصیات یک قومیت بیان شده است؛ در حالی که پرداختن بیشتر به این مسئله ضروری به نظر می رسد. در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده از زبان مادری برای تدریس ادبیات مجاز است، اما در مدارس به علت وجود مشکلاتی به این قانون توجه چندانی نمیشودو قانون اجرا نمی گردد. همچنین در نظام آموزشی به آموزش چند فرهنگی نیز توجه ویژه ای لازم است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها : "فرهنگ"؛ "قومیت"؛ "آموزش و پرورش"؛ "برنامه درسی"؛ "آموزش عالی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The place of ethnicity (subcultures) in the educational system | ||
نویسندگان [English] | ||
Afrooz Farrokhi1؛ Alireza Tatari2 | ||
1Humanities and social studies department; shahid beheshti education center; Farhagian University: Tehran; Iran, | ||
2Master student of Chemistry education,Shahid Beheshti education center,Farhangian university,Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: The main purpose of this study is to investigate status of ethnicity in the Iranian educational system. Research Method in This article is a descriptive-analytical method.In order to collect the required information from authentic domestic and foreign books and articles, library, documentary and electronic studies have been used. The results of this research show that it has been tried in the educational system to pay attention to the multi-ethnicity of Iran but it also has its drawbacks. In textbooks, ethnicities are introduced only to the extent of defining and expressing a few characteristics of an ethnicity; while this issue needs to be addressed more. The constitution of islamic republic of Iran allows the use of the mother tongue to teach literature but in schools, due to problems, not much attention has been paid to this law. Also in the educational system, special attention should be paid to multicultural education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: "Culture", " nationality", "Education", "Curriculum", "Higher Education" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |