تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,309,721 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,696,002 |
تاثیر استراتژی های یاددهی-یادگیری مغز محور بر شایستگی اجتماعی دانش آموزان پایه اول دبستان شهر اصفهان | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 8، شماره 32، اسفند 1401، صفحه 75-84 اصل مقاله (303.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرجان زارع1؛ مریم براتعلی* 2 | ||
1دانشکده علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 27 دی 1401، تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به تعیین تاثیر استراتژیهای یاددهی-یادگیری مغزمحور بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان پایه اول پرداخته است. روش تحقیق طرح نیمه تجربی با پیشآزمون پسآزمون و گروه کنترل و شاهد بوده است. جامعه آماری این تحقیق دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر اصفهان بودند. فرایند مداخله در این تحقیق، بر اساس 18 استراتژی آموزش یاددهی-یادگیری مغز محور بر اساس استراتژیهای یاددهی-یادگیری مغز محور دانشگاه فلوریدا در سال 2016 تنظیم شده بود. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه شایستگی اجتماعی کوهن و رسمن (1972) با 44 سوال استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی (آزمونهای تحلیل کوواریانس آنکووا) به وسیله نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که استراتژیهای یاددهی- یادگیری مغزمحور بر شایستگیهای اجتماعی دانشآموزان تاثیر معناداری دارد (01/0P<). استراتژیهای یاددهی-یادگیری مغزمحور بر شایستگیهای اجتماعی دانشآموزان بر اساس تحصیلات پدر و مادر، شاغل بودن یا نبودن مادر و طبقه اقتصادی خانواده تاثیر معناداری ندارد (05/0P<). | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژیهای یاددهی-یادگیری مغز محور؛ شایستگی اجتماعی؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of brain-based teaching-learning strategies on social competence of first grade of elementary school students in Isfahan city | ||
نویسندگان [English] | ||
Marjan zare1؛ Maryam Baratali2 | ||
1Faculty of Educational Sciences, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study has determined the effect of brain-based teaching-learning strategies on the social competence of first grade of elementary school students. The research method was semi-experimental design with pre-test, post-test and testimonial and control groups. The statistical population of this study was the first grade students of Isfahan. The intervention protocol in this study included 18 strategies for brain-based teaching-learning on the university of Florida brain-based teaching-learning strategies (2016). To collect data the social competence questionnaire of Cohen and Rasman (1972) with 44 questions. In order to analyze the data, descriptive statistical methods and inferential statistical methods (ANOVA analysis of covariance tests) were used by SPSS. The results showed that brain-based teaching-learning strategies have a significant effect on students' social competencies (P <0.01). Brain-based teaching-learning strategies do not have a significant effect on students 'social competencies based on parents' education, mother's employment or not, and family economic class (P <0.05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Brain-based teaching-learning strategies, Social competence, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 179 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 195 |