تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,309,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,696,226 |
بررسی رابطه جهت گیری برنامه درسی با فاصله بین برنامه درسی تجربه شده و مورد انتظار در دانش آموزان کاردانش | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 8، شماره 32، اسفند 1401، صفحه 85-97 اصل مقاله (407.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محبوبه سلیمان پورعمران* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 09 دی 1401، تاریخ پذیرش: 14 دی 1401 | ||
چکیده | ||
و پایایی پرسشنامه ها با کمک ضریب آلفای کرونباخ برای جهتگیری های برنامه درسی 90%و برای برنامه درسی تجربهشده 82/0 و برای برنامه درسی مورد انتظار مقدار 86/0 براورد شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، رسم نمودار و محاسبه شاخصهای تمرکز میانگین و میانه) و برای بررسی و تحلیل فرضیات تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و T مستقل و رگرسیون چندگانه با نرم افزار spss، نسخه 20 استفاده شده است. یافته ها نشان داد که بین دو متغیر جهت گیری برنامه درسی و فاصله میان برنامه درسی مورد انتظار و برنامه درسی تجربهشده، رابطه معناداری وجود دارد .در این تحقیق درترتیب اولویت انواع جهت گیری های برنامه درسی بالاترین رتبه مربوط به جهت گیری رفتاری وعقل گرایی آکادمیک و کمترین رتبه مربوط به جهت گیری بازسازی اجتماعی می باشد .از این رو توجه هر چه بیشتر معلمان به جهت گیری های برنامه درسی و فراهم کردن محیطی که دانش آموزان نسبت به محتوای برنامه درسی علاقه مند شده ، می تواند زمینه را برای کاهش فاصله میان برنامه درسی تجربه شده و مورد انتظار دانش آموزان به منظور ایجاد یادگیری موثر فراهم نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
جهت گیری برنامه درسی؛ برنامه درسی تجربه شده؛ برنامه درسی مورد انتظار؛ دانش آموزان کاردانش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
investigate the relationship between the orientation of the curriculum and the gap between the experienced and expected curriculum in students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahboubeh Soleimanpouromran | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran | ||
چکیده [English] | ||
experts, and the reliability of the questionnaires with the help of Cronbach's alpha coefficient was 90% for curriculum orientations, 0.82 for the experienced curriculum, and 0.86 for the expected curriculum. became. In order to analyze the data, descriptive statistics (frequency distribution, graph drawing and calculation of mean median concentration indices) and to examine and analyze research hypotheses, Pearson's correlation coefficient and independent T and multiple regression with spss software, version 20 have been used. The findings showed that there is a significant relationship between the two variables of curriculum orientation and the distance between the expected curriculum and the experienced curriculum. In this research, in order of priority of curriculum orientations, the highest rank is related to behavioral orientation and academic rationalism. And the lowest rank is related to the direction of social reconstruction. Therefore, the teachers' attention as much as possible to the directions of the curriculum and providing an environment where students are interested in the content of the curriculum can be the basis for reducing the gap between To provide an experienced and expected curriculum for students in order to create effective learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Curriculum Orientation, Experienced Curriculum, Expected Curriculum, Faculty Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 129 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |