تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی دروس آزمایشگاهی شیمی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 8، شماره 29، اسفند 1401، صفحه 38-49 اصل مقاله (411.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهه نوری1؛ مهشید گلستانه* 2؛ سید محسن موسوی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 03 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی مزایا و معایب اجرای مجازی واحدهای آزمایشگاهی رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان در زمان شیوع ویروس کرونا بود. پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روشهای کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان و همچنین تمامی استادان شیمی دانشگاه فرهنگیان که تجربه آموزش واحدهای آزمایشگاهی شیمی را بهصورت حضوری و مجازی داشتند، بودند. 180 دانشجومعلم و 14 استاد در فرایند پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه محققساخته بسته پاسخ به همراه سه سؤال بازپاسخ بود. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط 3 تن از اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان تایید شد. ضریب پایایی ابزار به روش آلفای کرانباخ، 87/0 بهدست آمد. نتایج نشان داد بزرگترین عیب اجرای مجازی واحدهای آزمایشگاهی شیمی از دیدگاه شرکت کنندگان، عدم کسب مهارتهای عملی و بزرگترین مزیت آن، صرفهجویی در زمان، کاهش هزینههای خرید، کاهش مصرف مواد شیمیایی و آلودگی کمتر محیطزیست و ایمنی بیشتر بود. بیشتر شرکتکنندگان تنها راه جبران کمبودهای آموزش مجازی واحدهای آزمایشگاهی را برگزاری حضوری این واحدها دانستند. در مقولههای پژوهش، بین استادان زن و مرد و همچنین در بین دانشجویان به تفکیک سال ورودی و جنسیت تفاوت معنیداری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ کووید-19؛ دروس آزمایشگاهی شیمی؛ آموزش شیمی؛ استادان؛ دانشجومعلمان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of the advantages and disadvantages of e-learning of chemistry laboratory courses at Farhangian University from the perspective of professors and student teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Elaheh Noori1؛ Mahshid Golestaneh2؛ Seyed Mohsen Mousavi2 | ||
1Master's student, Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed to investigate the advantages and disadvantages of e-learning of laboratory units in the chemistry education field of Farhangian University during the outbreak of the Corona virus. The research is applied and has been done using quantitative and qualitative methods. The statistical population was all the student teachers, as well as all the chemistry professors of Farhangian University who had the experience of educating chemistry laboratory units in face-to-face and virtually. 180 student teachers and 14 professors participated in the research. The research tool was two researcher-made questionnaires and three open-ended questions. The content validity of the questionnaires was confirmed by 3 faculty members of Farhangian University. The Cronbach's alpha coefficient was 0.87. The biggest disadvantage of the e-learning of chemistry laboratory units from the perspective of participants was the lack of practical skills. The biggest advantage was saving time, reducing purchasing costs, reducing the consumption of chemicals, less environmental pollution and greater safety. Most of the participants considered the only way to compensate for the shortcomings of e-learning of laboratory units is to hold these units in face-to-face. No significant difference was observed between male and female professors and also among students by entry years and gender. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
E-learning, Covid-19, Chemistry lab courses, Chemistry education, Professors, Student teachers, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 235 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |