تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,619 |
واکاوی تجارب زیسته دانشجومعلمان دبیری دانشگاه فرهنگیان از پیامدهای درس پژوهی: مطالعه کیفی (مطالعه موردی دانشجویان گروه علوم اجتماعی پردیس شهید باهنر بیرجند) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1401، صفحه 79-104 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی پور* 1؛ سیدعلیرضا قاسمی2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 27 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان زمان تحصیل در درس پژوهش و توسعه حرفهای ۳: درس پژوهی و کارورزی ضمن آشنایی با درس پژوهی، اقدام به انجام درس پژوهی میکنند. لذا در این پژوهش تجارب زیسته دانشجومعلمان دبیری دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از پیامدهای درس پژوهی به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد که با مصاحبه ۱۳ دانشجومعلم دبیری، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیهوتحلیل دادهها جمعآوریشده، از روش تجزیهوتحلیل کلایزی و از نرمافزار MAXQDA12 بهعنوان ابزار تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها در قالب ۶ مضمون اصلی افزایش ارتباطات، ایجاد فرصت و موقعیت یادگیری، یادگیری از راه تجربه، مهارت های طراحی آموزشی، حل مشکلات فرآیند یاددهی-یادگیری، تغییر در باور و رفتار معلمان ارائه گردید که هرکدام از این مضامین اصلی دارای چندین مضمون فرعی است. بهطورکلی دانشجومعلمان بر این باور بودند که انجام درس پژوهی باعث افزایش صلاحیتهای آنها در ابعاد مختلف شده است؛ بنابراین انجام و اجرای درسپژوهی ضمن توسعه حرفهای معلمان و دانشجومعلمان، سبب تغییر رویکرد آنها نسبت به تدریس آنها شده و موجبات اثربخشی تدریس آنها را فراهم می آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
درس پژوهی؛ دانشجومعلم؛ دانشگاه فرهنگیان؛ تدریس پژوهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the lived experiences of student-teachers of Farhangian University from the consequences of lesson study: a qualitative study (A case study of the students of the Department of Social Sciences of Shahid Bahonar Birjand Campus) | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad alipour1؛ seyedAlireza ghasemi2 | ||
1Lecturer at Farhangian University,tehran.iran. | ||
2Bachelor of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Student-teachers of Farhangian University, while studying "Research and professional development course 3: lesson study and internship", familiarizing themselves with lesson study, they do lesson study. Therefore, in this research, the lived experiences of the student teachers of South Khorasan Farhangian University in the academic year of 2021-2022 were investigated in a qualitative and phenomenological way. According to the nature of the research, the purposeful sampling method of criterion type was used, and the data obtained reached saturation by interviewing 13 student-teachers. To analyze the collected data, Colaizzi analysis method and MAXQDA12 software were used as a data analysis tool. The findings were presented in the form of 6 main themes of increasing communication, creating learning opportunities and situations, learning through experience, educational design skills, solving problems in the teaching-learning process, changing teachers' beliefs and behaviors, and each of these main themes has several sub-themes. In general, the student-teachers believed that lesson study has increased their qualifications in different dimensions. Therefore, carrying out and implementing lesson research while developing the teachers and student teachers has changed their approach towards their teaching and provides the effectiveness of their teaching. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
lesson study, student-teacher, Farhangian University, teaching research | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |