تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
تحلیل جامعه شناختی رابطه میان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و باز تعریف هویت جنسیتی (مورد مطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا همدان) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1401، صفحه 105-136 اصل مقاله (961.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جمشید سروری1؛ هیدا طوافی* 2 | ||
1گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان همدان، ایران | ||
2گروه آموزشی علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان همدان | ||
تاریخ دریافت: 17 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 17 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف مطالعه جامعهشناختی تعیین رابطه میان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و بازتعریف هویت جنسیتی در بین دختران دانشجو در دانشگاه بوعلی سینا همدان انجامشده است. تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه به اجرا درآمده است. چارچوب نظری این مطالعه رهیافت ترکیبی در حوزه استفاده از فناوری و رسانههای جدید و بازتعریف هویت جنسیتی از گیدنز و گافمن است. جامعهٔ آماری آن شامل کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه بوعلی سینا که در امتحانات ترم دوم (نیمسال 4002) در دانشگاه حضور داشتهاند، است و حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران 366 نفر و نمونهها به شیوه نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونه انتخابشدهاند. نتایج توصیفی نشان میدهد که پاسخگویان در سطح متوسط بالا(7/3) از فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی استفاده میکنند. همچنین در سطح بالا (6/4) به بازتعریف هویت جنسیتی میپردازند. نتایج آزمون همبستگی نشان از معنادار بودن رابطه استفاده از فناوری نوین ارتباطی و اطلاعاتی و بازتعریف هویت جنسیتی (41/0) دارد. همچنین همبستگی مثبت و معناداری میان هر یک از ابعاد متغیر فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی با ابعاد بازتعریف هویت جنسیتی تأییدشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
باز تعریف هویت جنسیتی؛ جهانی شدن؛ فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی؛ دختران؛ همدان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sociological analysis of the relationship between the use of new information and communication technologies and the redefinition of gender identity (Case of study: female students of Boali Sina University, Hamadan) | ||
نویسندگان [English] | ||
jamshid surori1؛ hida tavafi2 | ||
1Educational Department of Social Sciences, Farhangian University, Hamadan, Iran | ||
2Educational Department of Social Sciences, Farhangian University of Hamedan | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to determine the relationship between the use of modern information and communication technologies and the redefinition of gender identity among female students at Boali Sina University in Hamadan. The research was carried out by survey method and using questionnaire technique. The theoretical framework of this study is a hybrid approach in the field of using technology and new media and redefining gender identity from Goffman, Giddens. Its statistical population includes all female students studying in Bo Ali Sina University who attended the second semester exams (semester 2002) in the university, and the sample size is 366 people using Cochran's general formula and the samples are clustered according to the volume. Samples are selected. Descriptive results show that respondents use modern communication and information technologies at a high level (3.7). They also redefine gender identity at a high level (4/6). The results of the correlation test show the significance of the relationship between the use of modern communication and information technology and the redefinition of gender identity (0.41). Also, a positive and significant correlation has been confirmed between each of the variable dimensions of modern communication and information technologies with the dimensions of gender identity redefinition. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Redefining gender identity, globalization, communication and information technologies, girls, Hamadan | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |