تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی تطبیقی برنامة درسی هنر در مدارس ابتدایی ایران، ژاپن و کانادا: با تأکید بر عناصر برنامة درسی | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1401، صفحه 139-168 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حافظ تره باری1؛ کوثر عطارنیا* 2 | ||
1دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، هیئت علمی رسمی دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر، ایران، اردبیل | ||
تاریخ دریافت: 29 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 12 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
امروزه برنامة درسی هنر در نظام آموزش و پرورش از اهمیت زیادی برخوردار است تا جایی که مقدمات شکلگیری یک نهضت یا جنبش تربیتی را برای احیای هنر در نظامهای آموزشی، به ویژه در کشورهای پیشرفته و صنعتی فراهم کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی برنامة درسی هنر با تأکید بر عناصر آن در مدارس ابتدایی ایران، ژاپن و کانادا صورت گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع تطبیقی (مقایسهای) است که در آن از روش جرج بردی در قالب 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات این پژوهش از نوع کتابخانهای بوده و از طریق بررسی مقالات پژوهشی و مروری از مجلات داخلی و خارجی (از سال 2000 تا 2022) و همچنین، کتب مرتبط با پژوهش حاضر، مطالب گردآوری شدهاند. بر اساس یافتههای به دست آمده، در مدارس کشورهای ایران، ژاپن و کانادا، در زمینة اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی برنامة درسی هنر شباهتها و تفاوتهایی وجود دارد. اما علیرغم برخی تشابهات عناصر برنامة درسی هنر مدارس ایران با مدارس کشورهای ژاپن و کانادا، این برنامة درسی در ایران با موانع و محدودیتهای متعددی همچون نبود امکانات کافی برای تربیت هنری، اختصاصندادن زمان کافی برای آن، بیاهمیت دانستن آن توسط مسئولان مربوطه، بیتوجهی به تفاوتهای فردی و نیازهای متفاوت هر دانشآموز و غیره مواجه است. از این رو، بهتر است که از تجربیات کشورهای توسعهیافته، علیالخصوص کشورهایی که در زمینة تدریس هنر پیشگام بودهاند و به درجات بالایی نائل شدهاند، بهره برد و استعدادهای هنری دانشآموزان را شکوفا کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ بررسی تطبیقی؛ ژاپن؛ عناصر برنامة درسی؛ کانادا؛ هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Art Curriculum in Iranian, Japanese, and Canadian Primary Schools: Emphasizing Curriculum Elements | ||
نویسندگان [English] | ||
Hafez Tarabari1؛ Kosar Attarnia2 | ||
1PhD in Educational Management, Official Faculty of Farhangian University, Iran, Tehran | ||
2Bachelor Student, Farhangian University, Bint Al-Huda Sadr Campus, Ardabil, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The importance of the place of art in the curriculum has provided the foundations for the formation of an educational movement for the revival of art in educational systems, especially in advanced and industrialized countries. The present study was conducted with the aim of comparative study of art curriculum with emphasis on its elements in primary schools of Iran, Japan and Canada. The current research method is qualitative and of a comparative type, in which George Brady's method is used in the form of 4 stages of description, interpretation, comparison and comparison. The data collection tools of this research are library type and the materials have been collected through the review of research articles and a review of domestic and foreign journals(from 2000 to 2022) as well as books related to the present research. Based on the findings, in schools in Iran, Japan and Canada, there are similarities and differences in the objectives, content, method and evaluation of the art curriculum. But despite some similarities between the elements of the Iranian school art curriculum and schools in Japan and Canada, this curriculum in Iran has many obstacles and limitations, such as lack of sufficient facilities for art education, not allocating enough time for it, and ignoring it by officials. Relevant, not paying attention to the individual differences and different needs of each student and others. Therefore, it is better to use the experiences of developed countries, especially those that have been pioneers in the field of teaching art and have achieved high degrees, and nurture the artistic talents of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Art, Canada, Comparative study, Curriculum elements, Iran, Japan | ||
مراجع | ||
اسود، سیاوش، و اسلامی، ادریس (1399). برنامة درسی آموزش هنر در دورة ابتدایی از دیدگاه معلمان شهرستان مهاباد. اندیشههای نوین تربیتی، 17(1)، 218-183.
امینی، محمد (1396). نقدی بر کتاب برنامة درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش. پژوهشنامة انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(6)، 40-21.
برخورداری، میهن، نصرآبادی، حسنعلی، حیدری، محمدحسین، و نیستانی، محمدرضا (1395). واکاوی نقش آموزش هنر در تحقق اهداف برنامة درسی صلحمحور. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 14(2)، 107-93.
تقیزاده، علیرضا (1395). نقش هنر در آموزش و پرورش کودکان دبستانی. کنگرة بینالمللی علوم اسلامی-علوم انسانی، 1(1)، 1-4.
جباریراد، حمید (1386). نخستین مدارس آموزش هنر در ایران. رشد آموزش هنر، 5(2)، 49-40.
رهبری، فاطمه، و آهنگری، زهرا (1395). بررسی آموزش هنر دورة ابتدایی در ایران و کانادا. کنفرانس بینالمللی روانشناسی. علومتربیتی و رفتاری.
شرفی، حسن (1390). امکان کاربرد رویکرد تلفیق تولید هنری و مفاهیم علوم تجربی در آموزش هنر. نوآوریهای آموزشی، 1(39)، 149-119.
صابری، رضا (1395). ارزیابی نظام آموزش هنر دورة ابتدایی از منظر قلمروهای اساسی و ساختار محتوایی: مطالعة دیدگاههای معلمان، مدیران و کارشناسان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(24)، 86-75.
صابری، رضا، کیذوری، امیرحسین، محبی امین، سکینه، و پورکریمی هاوشکی، مجتبی (1394). طراحی الگوی برنامة درسی هنر آموزشهای عمومی (ابتدایی و متوسطه اول). فصلنامه مطالعات برنامة درسی ایران، 10(39)، 154-133.
صفایی، صابر (1396). خلاقیت در هنر برای کودکان. چاپ اول، اردبیل: نشر هفتخط.
عباسی، فرح، معتمد، حمیدرضا، و قاسمیزاد، علیرضا (1400). طراحی الگوی عناصر برنامة درسی تأثیرگذار در موفقیت دورة ابتدایی نظام آموزشی ایران. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 17(3)، 116-97.
عسکری، مهدی، الهیمنش، محمدحسن، و پریزاد، رضا (1397). مقایسة سیاستگذاری آموزشی ایران و ژاپن در مقطع ابتدایی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی (مطالعات راهبردی جهانی شدن)، 9(30)، 132-113.
غنی پارسا، مهدی (1390). آموزش هنر در مدارس. رشد آموزش هنر، 9(1)، 21-18.
کارگذار، معصومه، کبوک، حانیه، و الداغی، آنیتا (1398). بررسی تطبیقی برنامة درسی هنر در دورة ابتدایی در ایران و ژاپن. نوآوریهای آموزشی، 18(69)، 138-113.
لیاقتدار، محمدجواد، امیری، مجید، و موسوی، ستاره (1395). آسیبشناسی برنامة درسی هنر در بعدهای طراحی، فعالیتهای یاددهی– یادگیری و ارزشیابی در دورة راهنمایی. پژوهشنامة تربیتی، 11(48)، 80-61.
موسوی، ستاره، و رجاییپور، سعید (1398). بررسی نشانگرهای نوآوری در ارزشیابی برنامههای درسی درس هنر دورة ابتدایی و میزان کاربست آنها. پژوهشنامة گرافیک و نقاشی، 2(3)، 243-229.
مهدیزاده تهرانی، آیدین، عصاره، علیرضا، مهرمحمدی، محمود، و امامجمعه، محمدرضا (1398). تبیین دیدگاه صاحبنظران دربارة عناصر برنامة درسی آموزش هنر برای ارائة الگوی برنامة درسی تربیت معلم هنر (آموزش عالی). مجلة مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 10(19)، 121-89.
مهرمحمدی، محمود، و امینی، محمد (1380). طراحی الگوی مطلوب تربیت هنری در دورة ابتدایی. نشریة علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 11(39)، 246-219.
نوری، علی، و سهیلا، فارسی (1395). ارزشیابی برنامة درسی هنر دورة ابتدایی به روش خبرگی و نقادی تربیتی. تعلیم و تربیت، 32(1)، 116-77. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 837 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 480 |