تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,516,484 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,874,839 |
فلسفه ملاصدرا و حل چالش "هست" و "باید" تربیتی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 54-67 اصل مقاله (475.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی شیروانی شیری* | ||
دبیر آموزش و پرورش | ||
تاریخ دریافت: 15 بهمن 1394، تاریخ بازنگری: 06 آبان 1395، تاریخ پذیرش: 12 آبان 1395 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله جستجوی راهکاری است که بتواند چالش "هست" و "باید" را در تعلیم و تربیت حل نماید. از این نظرگاه مربیان تربیتی با یک چالش منطقی روبرو هستند که در مبانی تعلیم و تربیت قابل حل نیست. به این صورت که یک مربی نمیتواند با پیش فرضهای علمی پدیدهها به "باید" تربیتی برسد. لذا در تعلیم و تربیت باید به دنبال تبیینی بود که بتواند ارتباط بین "هست" و"باید" را حل نماید. این تبیین در فلسفه ملاصدرا به شیوهای تحلیلی –استنتاجی ممکن میشود. از نظر ملاصدرا اعمال نفس را میتوان به دو دسته طبیعی و اختیاری تقسیم کرد. در اعمال طبیعی چون جذب و دفع نفس مبدأ اصلی است و صدور عمل از نفس تابع آثار ذاتی نفس است در اینجا پیش فرضهای علمی میتواند کارساز باشد. اما در اعمال اختیاری که مسبوق به علم و اراده میباشد افعال نفس نیازمند تبیینی غایتنگر است که بتواند "باید" تربیتی را با توجه به جهت مشخص شده تعیین نماید. این مقوله در دیدگاه ملاصدرا با نگاه غایتمندانه به تربیت انسان قابل حل است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه ملاصدرا؛ تعلیم و تربیت؛ غایت تربیت؛ اعمال نفس؛ «هست» و «باید» تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Molla Sadra’s Philosophy and Resolving “is” and “must” Challenges in Education | ||
چکیده [English] | ||
This article searching for a way to solve “is” and “must” challenges in education. Educators are faced a logical challenge that cannot be solved based on scientific principles of education. In this way an educator cannot use educational “must” according to scientific defaults of evident. Therefore, we should find a way in order to resolve the relationship between “must” and “is” in education. This explanation is soluble in Molla Sadra’s philosophy that will be discussed in the present article. According to Molla Sadra, acts of self can be divided in to natural and optional categories. Because the self-absorption and excretion in natural acts is the main source and export act of self is the self intrinsic effects, so the pre-scientific assumptions will be used. But in optional acts of self which based on science and will, self acts need perspective end and explanation that is soluble in Molla Sadra‘s viewpoints. Using this explanation, “is” and “must” challenges are soluble in educational acts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mollasadra philosophy, Education, aims of education self-natural acts, “is” and “must” | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 753 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 645 |