تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 424 |
تعداد مقالات | 3,242 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,610,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,935,846 |
معرفت شناسی اگزیستانسیالیسم و دلالت های آن بر آموزشی و پرورش | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
دوره 1، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 103-124 اصل مقاله (2.27 M) | ||
نویسندگان | ||
فاطمه علیپور1؛ فهیمه علی پور2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان، دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اراک. | ||
تاریخ دریافت: 10 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 10 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
معرفت شناسی با نظریه دانش، بنیادهای معرفت شناسی با مفاهیم کلی و بنیادین شناخت سر و کار دارد و به بررسی حقیقت، منابع و اعتبار معرفت می پردازد و به عنوان یکی از رشته های مهم فلسفه، ماهیت دانش و فرایندی را مطالعه می کند که دانش طی آن، کسب و ارزیابی می شود. تعلیم و تربیت در تمامی سطوح از دانستنی هایی در ارتباط با چگونگی پیدایش معرفت در انسان و اقسام آن کمک می گیرد به همین دلیل در دوران معاصر پرسش های مربوط به معرفت شناسی و تعلیم و تربیت در کانون توجه مکاتب تعلیم تربیت قرار گرفته و از اهمیت بالایی برخوردار است. پاسخ به مسائل مربوط به معرفت شناسی در هر جامعه و نظام آموزشی برگرفته از جهان بینی و فلسفه حاکم بر آن جامعه است. یکی از این مکاتب تربیتی، نحله فلسفی اگزیستانسالیسم یا وجودگراست. این نوشتار تلاش می کند با معیار قرار دادن مبانی معرفت شناسی اگزیستانسیالیسم، دلالت های موجود آن را بر آموزش و پرورش بیان کند. روش پژوهش حاضر، توصیفی _ تحلیلی است. گستره پژوهش، اسناد و مدارک معتبر است. در این مقاله پس از تعریف معرفت شناسی و انواع شناخت، به معرفی مکتب فلسفی اگزیستانسیالیسم و مبانی معرفت شناختی این نحله اشاره شده است و به دلالت های آن بر آموزش و پرورش پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
معرفت شناسی؛ اگزیستانسیالیسم؛ آموزش و پرورش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |