تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
مقایسه ی تأثیر آموزش مبتنی بر برنامه ی رایانه ای و آموزش سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان سوم ابتدایی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 6، شهریور 1395، صفحه 49-66 اصل مقاله (318.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالله پارسا1؛ فرزانه شعبانی2؛ امید سلیمانی فر* 3؛ علی جوانمرد4؛ بهرام اسماعیلی5 | ||
1استاد یار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران. | ||
2کارشناس ارشد، روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، مدرس دانشگاه پیام نور گتوند. ایران. | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نورآبدانان، ایران. | ||
4کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی، ایران. | ||
5کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، کارمند دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 17 مرداد 1394، تاریخ بازنگری: 25 آبان 1395، تاریخ پذیرش: 26 آبان 1395 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر برنامه ی رایانه ای و تدریس سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی بود. پژوهش حاضر، مطالعه ای شبه آزمایشی همراه با پس آزمون بود. تعداد 228 دانش آموز (122 دختر و 106 پسر) کلاس سوم با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند برای اجرای یک برنامه آموزشی جدید انتخاب شد. آزمودنی ها به طور تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. مبحث کسر، با استفاده از یک نرم افزار آموزشی در یک جلسه 45 دقیقه ای و به صورت همزمان در 4 کلاس آموزش داده شد. پس از پایان آموزش، به صورت همزمان از هر 4 گروه، آزمونی مشتمل بر 6 سؤال که با مشارکت آموزگاران متخصص هر 4 کلاس از قبل طراحی شده بود، به عمل آمد. یافته ها نشان داد که اجرای تدریس با استفاده از شیوه برنامه ی رایانه ای میتواند تأثیر مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی بگذارد. دانش آموزان پسر گروه آزمایش بیشترین میانگین نمره را در پس آزمون کسب نمودند و عملکرد آنها در مقایسه با پسران و دختران گروه گواه، افزایش معناداری داشت. تعامل جنسیت و گروه نیز بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان معنادار بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی بر رایانه؛ آموزش سنتی؛ مبحث کسر؛ ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Effect of Computer Program-based Training and Traditional Teaching on Mathematics Academic Achievement in Third Grade Elementary Students. | ||
نویسندگان [English] | ||
Prof. Abdolah Parsa1؛ Farzaneh Shabani2؛ Omid Soleymani Far3؛ Ali Javanmard4؛ Bahram Esmaeili5 | ||
1Assistant Professor, Educational Department, Shahid Chamran University of Ahvaz,IRAN. | ||
2Master of Science in Educational Psychology, Department of Psychology, Instructor of Payame Noor University of Gotvand. IRAN. | ||
3Master of science in Educational Psychology, Psychology Department, Payam Noor Abadan University, IRAN. | ||
4Master of Science in Educational Technology, Graduated from Allameh Tabataba'i University, IRAN. | ||
5Master of Science in Human Resources Management, staff of Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of present study was to compare the effect of the computer program-based training and traditional teaching on mathematics academic achievement in Third-grade elementary students . This research was a quasi-experimental study along with post-test. 228 students (122 girls and 106 males) through a purposive sampling method were selected for implementation of a new curriculum. Subjects were randomly assigned to experimental and control groups., Deduction topic was taught through using a new educational software simultaneously in a 45-minute session for all four groups. Then, all 4 classes were given a test which was designed by expert teachers. post- test results showed that computer program-based training has significant positive effect on mathematic academic achievement. The Boy Students in experiment groups had maximum scores in post-test and had significant difference with all boy and girl Students in other groups. Also, gender and group interaction had significant effect on mathematic academic achievement of student. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Computer Program-based Training, Traditional Teaching, Deduction Topic, Mathematic | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 975 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 817 |