تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
مقایسه تاثیر آموزش چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد رفتاری و چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد شناختی بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 6، شهریور 1395، صفحه 103-125 اصل مقاله (360.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم فلاحی* 1؛ متین قاسمی سامنی2؛ محمدحسن امیرتیموری3 | ||
1کارشناس ارشد. تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران. | ||
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران. | ||
3استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 10 مرداد 1395، تاریخ بازنگری: 19 آذر 1395، تاریخ پذیرش: 12 دی 1395 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد رفتاری و چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد شناختی برمیزان یادگیری و یادداری دانش آموزان دختر، در درس تعلیمات اجتماعی پایه ی هشتم انجام گرفت.روش پژوهش، شبه آزمایشی و ازنظر هدف، از نوع کاربردی بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دختر پایه هشتم شهر تهران که در سال تحصیلی 94-1393مشغول به تحصیل بودند،تشکیل میدادند و نمونه، شامل30 نفر از دانش آموزان دختر پایه هشتم مدرسه غیردولتی سنا بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایشی 1 و گروه آزمایشی 2، قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل 3 آزمون محقق ساخته و همچنین 2 نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته که یکی از آنها مبتنی بر رویکردرفتاری و دیگری مبتنی بر رویکرد شناختی بود، بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمونt مستقل، انجام گرفت. نتایج نشان داد که میان آموزش چندرسانه ای مبتنی بر رویکردرفتاری و چندرسانه ای مبتنی بررویکرد شناختی، تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد شناختی در مقایسه با آموزش چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد رفتاری،بر میزان یادگیری ویادداری دانش آموزان دختردر درس تعلیمات اجتماعی،تاثیر بیشتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد رفتاری؛ چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد شناختی؛ یادگیری؛ یادداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the Effect of Behavioral-Based on a Cognitive-Based Multimedia Instruction on the Rate of Learning and Retention in Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Falahi1؛ Matin Ghasemi Sameni2؛ Dr. Mohammad Hasan Amir Teymori3 | ||
1Master of Science in Educational Technology, Allameh Tabatabaei University, IRAN. | ||
2Master of Science in Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, IRAN. | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed tocompare theeffect of behavioral-based vs. cognitive-based multimedia instructions on the rate of learning andretentionof the eighthgrade female studentsin Social Education lesson.The method of the study was quasi-experimental and with regard to the objective it is an applied study.The study populationincluded all eighthgrade female students whohad enrolledin theacademic year of 2014-2015 in Tehran, Iran.The statistical sample of the study included 30 female students in the eighth grade in Sana non-profit school who were selected through aconvenientsampling method.The instrumentals of the study consisted of 3 researcher-made tests as well as 2 researcher-made multimedia software.Data analysis was performed using independent t-test and ANCOVA.The results of the study revealedthat cognitive-based multimedia instruction had more effect on the rate of learning andretentionof this studentsin Social Education lesson. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Instruction, Behavioral-Based Multimedia, Cognitive-Based Multimedia, learning, retention | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 638 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 585 |