تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی رابطه خلاقیت معلم با خلاقیت دانشآموزان پایه چهارم و پنجم منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران | ||
سواد تربیتی معلم | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 1-17 اصل مقاله (970.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی سعیدی* | ||
استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت خلاقیت در دانشآموزان و تاثیرپذیری خلاقیت فرد از محیط و اینکه معلم مهمترین عامل مؤثر در محیط مدرسه به شمار میرود، در این پژوهش رابطه بین خلاقیت معلم و خلاقیت دانشآموزان، از طریق مقایسه خلاقیت و عوامل تشکیلدهنده آن از دیدگاه تورنس در دو گروه دانشآموزان دارای معلم خلاق و دانشآموزان دارای معلم غیرخلاق مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانش آموزان پایه چهارم و پنجم منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران بود. ابتدا دو گروه معلم خلاق و غیرخلاق شناسایی شدند. سپس آزمون تفکر خلاق تورنس فرم B بر روی دانشآموزان آنها که شامل 100 نفر دانشآموز پایه چهارم و 100 نفر در پایه پنجم منطقۀ 11 تهران بود اجرا شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هم در پایه چهارم و هم در پایه پنجم دانشآموزانی که دارای معلمان خلاق بودند نسبت به دانشآموزانی که دارای معلمان غیرخلاق بودند، میانگین بالاتری در آزمون خلاقیت داشتند. این تفاوت در هر دو پایه معنادار بود، ولی در پایه چهارم این تفاوت بیشتر بود. در این تحقیق عوامل تشکیلدهنده خلاقیت نیز در دو گروه مقایسه گردید و نتایج نشان داد که در چهار عامل سیالی، اصالت، بسط و انعطافپذیری، دانشآموزان کلاس چهارم دارای معلم خلاق از دانشآموزان دارای معلم غیرخلاق میانگین بیشتری داشتند ولی در کلاس پنجم تفاوت این عوامل بین دو گروه دانشآموز فقط در عامل بسط، معنادار بود. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ معلم؛ دانشآموز؛ آموزش و پرورش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |