
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 458 |
تعداد مقالات | 3,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,148,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,329,765 |
اثربخشی بازی درمانی کودک-محور بر مهارتهای هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیستیک | ||
سواد تربیتی معلم | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 74-90 اصل مقاله (953.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سامان عزتی* 1؛ مختار ویسانی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2استادیار دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازیدرمانی گروهی کودک محور بر مهارتهای هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 8 سال مرکز آموزش ویژه کودکان دارای اختلال اُتیسم شهر سنندج بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 10 نفر از این کودکان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (5 نفر) و کنترل (5 نفر) گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، فرم والد پرسشنامه مهارت مدیریت هیجان (زیمن و همکاران، 2001) و پرسشنامه نظام درجهبندی مهارتهای اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) بودند. طرح پژوهشی، شبه آزمایشی پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل بود. نتابج نشان داد که بازیدرمانی گروهی کودک محور باعث افزایش معنیدار مهارتهای هیجانی و اجتماعی در مرحله پسآزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. با توجه به نتیجه به دست آمده، میتوان از روش بازیدرمانی کودک محور برای آموزش مهارتهای هیجانی و اجتماعی به کودکان اُتیستیک بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیدرمانی کودک محور؛ کودکان اُتیستیک؛ مهارت های اجتماعی؛ مهارت های هیجانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 462 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 481 |