تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,012 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,301,690 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,688,721 |
بررسی نقش واسطهای نشاط ذهنی در رابطه بین ذهن آگاهی و خودمتمایزسازی دانشآموزان دوره دوم متوسطه | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1401، شماره 17، اسفند 1401، صفحه 191-211 اصل مقاله (3.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی باقری1؛ فاطمه بهجتی اردکانی* 2؛ یاسر رضاپور میرصالح3 | ||
1کارشناس ارشد گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران. | ||
2استادیار گروه مشاوره ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران | ||
3دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 21 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای نشاط ذهنی در رابطه بین ذهن آگاهی و خودمتمایزسازی دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی بود که در آن روابط میان متغیرهای پژوهش در قالب بررسی مسیرهای یک مدل علّی مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه مورد پژوهش تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006)، پرسشنامه خودمتمایزسازی اسکورن و فریدلندر (1998) و پرسشنامه استاندارد مقیاس سرزندگی ذهنی رایان و فردریک (1997) بود. جهت بررسی مدل پیشنهادی پژوهش و تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از نرمافزار SPSS نسخه 25 و نرمافزار AMOS نسخه 24 استفاده گردید. نتایج نشان داد که نشاط ذهنی در رابطه بین ذهن آگاهی و خودمتمایزسازی نقش واسطهای دارد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد ذهنآگاهی هم با نشاط ذهنی و هم با خودمتمایزسازی رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد. در نهایت یافتهها نشان داد نشاط ذهنی نیز با خودمتمایزسازی رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد. بنابراین روابط مستقیم و غیر مستقیم در این مدل معنادار به دست آمدند و نقش واسطه ای تایید شد. شاخصهای برازش مدل نیز نشان دادند که مدل نهایی پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نشاط ذهنی؛ ذهنآگاهی؛ خودمتمایزسازی؛ دانشآموزان دوره دوم متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the mediating role of mental vitality in the relationship between mindfulness and self-differentiation of secondary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mehdi Bagheri1؛ fatemeh behjati ardakani2؛ Yaser Rezapour Mirsaleh3 | ||
1-Master student of Counseling, Faculty of Humanities & Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran. | ||
2Assistant Professor of Consulting, Faculty of Humanities and Social sciences, Ardakan University, Yazd, Iran | ||
3Associate Professor of Department of Counseling, Faculty of Humanities & Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of mental vitality in the relationship between mindfulness and self-differentiation of second year high school students. The current research was correlational research in which the relationships between research variables were analyzed in the form of investigating the paths of a causal model. The research population was all students of the second year of high school in Isfahan city, who were selected by available sampling method. The research tools were Baer et al.'s mindfulness questionnaire (2006), Skorn and Friedlander's (1998) self-differentiation questionnaire, and Ryan and Frederick's (1997) standard mental vitality scale questionnaire. SPSS software version 25 and AMOS software version 24 were used to check the proposed research model and statistical analysis of data. The results showed that mental vitality plays a mediating role in the relationship between mindfulness and self-differentiation. The results of structural equations showed that mindfulness has a direct, positive and significant relationship with both mental vitality and self-differentiation. Finally, the findings showed that mental vitality has a direct, positive and meaningful relationship with self-differentiation. Therefore, direct and indirect relationships were obtained in this meaningful model and the mediating role was confirmed. The model fit indices also showed that the final research model has an acceptable fit. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
mental vitality, mindfulness, self-differentiation, secondary school students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 347 |