تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
ارزشیابی دورههای «کارشناسی ناپیوسته» دانشگاه فرهنگیان بر اساس الگوی سیپ و ارائۀ الگوی اجرای مناسب | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1401، صفحه 30-7 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمدرضا اقتصادی* 1؛ فرامرز نودهی2 | ||
1استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دکتری جامعهشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 دی 1398، تاریخ بازنگری: 14 دی 1399، تاریخ پذیرش: 15 مرداد 1400 | ||
چکیده | ||
دورۀ کارشناسی ناپیوسته دانشگاه فرهنگیان با هدف ارتقای دانش، مهارت و نگرش معلمانی که با مدرک کاردانی تدریس میکنند، برگزار می شود. با توجه به اهمیتی که انجام موفق این دوره دارد، این پژوهش به ارزشیابی این دوره ها در ابعاد مختلف بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ می پردازد. بدین منظور با 6 نفر از کارشناسان و مسئولان، 6 نفر از استادان و 6 نفر از دانشجویان این دوره دربارۀ بافت، درونداد، فرایند و برونداد این دوره مصاحبه شد و اسناد مربوط به این دوره ها تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافته های مصاحبه و مطالعات مشابه در ارزشیابی برنامه های درسی، پرسشنامه ای تدوین و پس از بررسی پایایی و اعتبار آن در اختیار 187 نفر از دانشجویان این دوره در استان خراسان رضوی قرار گرفت. پرسشنامة دیگری نیز به منظور ارزشیابی برونداد در اختیار 77 نفر دانشجویان سال آخر و دانشآموختگان این دورهها قرار گرفت. نتایج دادهای کمی که با آزمون تی تک نمونه ای تحلیل شده حاکی از مطلوبیت ابعاد مختلف برنامه است. اما نتایج دادههای کیفی نشان میدهد در ابعاد، درونداد، فرایند و برونداد این دوره ها نیازمند توجه و بازنگری هستند. در پایان، با توجه به توصیه های بیست نفر از استادان و کارشناسان الگویی برای بهترشدن ابعاد مختلف برنامة دورۀ کارشناسی ناپیوسته دانشگاه فرهنگیان ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بافت؛ برونداد؛ دانشگاه فرهنگیان؛ درونداد؛ دورۀ کارشناسی ناپیوسته؛ فرایند؛ الگوی سیپ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Non-continuous Bachelor’s Programs at Farhangian University Based on CIPP Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Reza Eghtesadi1؛ Ahmadreza Eghtesadi Roudi2 | ||
1Assistant Professor, Deparment of ELT, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. in Sociology, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The non-continuous bachelor’s programs of Farhangian University aim at boosting knowledge, skills and attitudes of teachers who hold associate degrees in the educational system. With regard to the significance of these programs, this study aims to evaluate their effectiveness based on the four components of the CIPP model. To this end, six instructors, six experts, and six students were interviewed on the context, input, process and product of the programs, and based on the findings of the interviews and results of similar studies, a questionnaire was developed. After examining it for its validity and reliability, the questionnaire was distributed among 187 students in Farhangain University of Khorasan Razavi. Quantitative data were analyzed using one-sample t test, and the results show that all aspects of the programs enjoy acceptable levels but the results of interview analysis shows that these programs need attention and revision in terms of input, process and product. The paper also provides some guidelines for the improvement of the program based on instructors’ and experts’ comments. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
CIPP Model, Context, Farhangian University, Input, Non-continuous program, Process, Product | ||
مراجع | ||
ایمان، محمدتقی، و نوشادی، محمدرضا (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2)، 44-15.
بازرگان، عباس (1381). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
بازرگان، عباس، و فراستخواه، مقصود (1396). نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی. تهران: سمت
تارین، حمدالله، نادری، نادر، و حیدری سورشجانی، نسرین (1396). ارزشیابی اثربخشی دورههای آمورش ضمن خدمت بر اساس الگوی سیپ در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. نامة آموزش عالی، 10(40)، 50-27.
خاقانیزاده، مرتضی، و فتحی واجارگاه، کوروش (1387). الگوهای برنامة درسی دانشگاهی. راهبردهای آموزش مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، 1(2)، 19-11.
دلاور، علی، و کوشکی، شیرین (1392). روش تحقیق آمیخته. تهران: نشر ویرایش.
دهقانی، مرضیه، امین خندقی، مقصود، جعفری ثانی، حسین، و نوغانی دخت بهمنی، محسن (1390). واکاوی الگوی مفهومی در حوزة برنامة درسی: نقدی بر پژوهشهای انجامشده با رویکرد طراحی الگودر برنامة درسی. پژوهشنامة مبانی تعلیم و تربیت، 1(1)، 126-99.
رضاپور میرصالح، یاسر، عطری اردکانی، سیدابوالفضل، و بهجتی اردکانی، فاطمه (1395). ارزیابی عملکرد آموزشی دانشگاه اردکان بر اساس الگوی سیپ. نامة آموزش عالی، 9(36)، 30-7.
زرگری مرندی، داریوش (1372). آموزش ضمن خدمت معلمان در نظامهای مختلف آموزشی. تهران: چاپ زندگی.
زندوانیان نائینی، احمد (1385). ارزیابی جامع مراکز تربیت معلم استان خوزستان بر اساس الگوی ارزیابی سیپ CIPP. علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 13(2)، 162-137.
سیف، علیاکبر (1394). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. ویرایش ششم، تهران: نشر دوران
صافی، احمد (1391). تربیت معلم در ایران، ژاپن، مالزی، آلمان، انگلستان، هند و پاکستان. تهران: نشر ویرایش.
عبدی شهشانی، مهشید، احسان پور، سهیلا، یمانی، نیکو، کهن، شهناز، و دهقانی، زهرا (1393). طراحی و اعتباریابی ابزاری برای ارزشیابی دورة دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران بر اساس الگوی سیپ (CIPP). آموزش در علوم پزشکی، 14(3)، 265-252.
فقیهی، ابوالمحسن، و علیزاده، محسن (1384). روایی در تحقیق کیفی. مجلة فرهنگ مدیریت، 3(9)، 19-5.
کرمی، زهره، سراجی، فرهاد، و معروفی، یحیی (1396). برنامة درسی روایتپژوهی و توسعة حرفهای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان: طراحی الگوی برنامة درسی. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5(9)، 104-69.
کیامنش، علیرضا (1380). روشهای ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات پیامنور.
کیخانژاد، مهین، سنچولی، محمود، و بهرادفر، بهمن (1395). ارزشیابی انطباق برنامة درسی دانشگاه فرهنگیان با اسناد بالادستی از دیدگاه اساتید این دانشگاه (واحد کارورزی) (مطالعة موردی پردیسهای استان سیستان و بلوچستان). دومین همایش ملی تربیت بدنی، اصفهان، 11 اردیبهشت 1395.
نیکنشان، شقایق، نوروزی، رضا علی، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1389). تحلیلی بر رویکردهای روایی در پژوهش کیفی. روشهای علوم انسانی، 16(62)، 160-141.
Krejcie, R.V., & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 633 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 738 |