تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
بررسی و شناسایی وضعیت اجتماعی - اقتصادی بر میزان توجه، بهرهی هوشی و رشد اجتماعی دختران 8 تا 9 ساله | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، اسفند 1401، صفحه 60-70 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2023.2711 | ||
نویسندگان | ||
حمزه مرادی* 1؛ نرگس زال نژاد2 | ||
1دانشگاه فرهنگیان. پردیس علامه امینی تبریز | ||
2اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز | ||
تاریخ دریافت: 13 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
مقدمه:وضعیت اجتماعی- اقتصادی(SES) یکی از عوامل غیرقابل تغییری است که ممکن است بر بهره هوشی، رشد اجتماعی و شناختی اثر گذار باشد. بنابراین هدف مطالعه حاضر، بررسی و مقایسه میزان توجه، بهرهی هوشی و رشد اجتماعی دختران 8 تا 9 ساله شهرستان مرند در دو وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالا و پایین می باشد. روش: در این مطالعه علی مقایسهای ، 123 دختر 8 و 9 ساله بر اساس اطلاعات حاصل از پرسشنامه وضعیت اجتماعی-اقتصادی در دو گروه با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالا و پایین (بالا n=60 پایین n= 63 ) و سنی 8 و 9 ساله قرار گرفتند. برای اندازه گیری میزان توجه از آزمون توجه بوناردل، بهرهی هوشی از آزمون ترسیم آدمک گودیناف و رشد اجتماعی از پرسشنامه اجتماعی واینلند استفاده شد. برای بررسی تفاوت در گروه ها از آزمون تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد (05/0 >p). یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که اثر اصلی وضعیت اجتماعی – اقتصادی و سنی در میزان توجه و بهرهی هوشی معنی دار است. ولی اثر تعاملی میزان توجه و بهرهی هوشی بین گروه های آزمایشی معنیدار نبود. با این حال، در رابطه با متغیر رشد اجتماعی نتایج نشان داد که اثر اصلی در گروه وضعیت اجتماعی – اقتصادی معنیدار بود. همچنین، اثر تعاملی بین گروه های آزمایشی در مورد متغیر رشد اجتماعی معنیدار بود. نتیجه گیری: براساس این یافتهها، به نظر میرسد وضعیت اجتماعی – اقتصادی بالا میتواند باعث افزایش میزان توجه، بهرهی هوشی و رشد اجتماعی دختران 8 تا 9 ساله شود. | ||
کلیدواژهها | ||
وضعیت اجتماعی-اقتصادی؛ توجه؛ بهرهی هوشی؛ رشد اجتماعی؛ دختران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Investigating and Identifying of Socio- Economic Status on Attention, IQ and Social Development among 7 to 8 years-old girl | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |