تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,313,191 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,699,012 |
موانع اجرایی المپیاد های ورزشی درون مدارس | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1401، صفحه 323-293 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شریفیان* 1؛ احسان ملکی پور حرجندی2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش استان کرمان، کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 20 دی 1401، تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی موانع اجرایی المپیادهای ورزشی درون مدارس بود. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، و از نظر نحوة گردآوری دادهها پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دستاندرکاران حوزة تربیت بدنی آموزش و پرورش استان کرمان در سال تحصیلی 98-97 بودند که 302 نفر با استفاده از جدول مورگان و با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند ابزار تحقیق پرسشنامة محققساختة 43 سؤالی براساس دستورالعمل اجرایی چهارمین دورة المپیاد ورزشی درونمدرسهای و مطالعة کیفی با مقیاس پنجارزشی لیکرت بود که چهار دسته مانع شامل منابع انسانی، منابع تجهیزاتی و امکاناتی، منابع مالی و منابع مدیریتی را بررسی میکرد. روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظر خبرگان دانشگاهی و تربیت بدنی آموزش و پرورش (10 نفر) بررسی و تأیید شد. همچنین، از روش تحلیل عاملی برای ارزیابی روایی سازه استفاده شد. برای بررسی پایایی درونی از آلفای کرونباخ استفاده شد که قابل قبول بود (87./0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری تی تکنمونهای، آنالیز واریانس مکرر، آزمون تعقیبی بونفرونی، آزمون تی مستقل، آزمون آنالیز واریانس یکطرفه برای مقایسة عوامل بین گروههای فرعی تحقیق و آزمون رتبهبندی فریدمن برای رتبهبندی عوامل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد هر چهار مانع اجرایی پیش روی المپیاد ورزشی درون مدارس است که از این بین، موانع مدیریتی بیشترین و موانع تجهیزاتی و امکاناتی کمترین اولویت را داشتند. بنابراین، با تدوین جامعتر دستورالعمل و برنامهریزی دقیقتر عملیاتی میتوان با تعدیل موانع امید داشت که میزان اثربخشی المپیاد ورزشی درونمدرسهای در سالهای آینده بهبود یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
المپیاد ورزشی درون مدارس؛ منابع سازمانی؛ موانع اجرایی؛ ورزش دانشآموزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Executive Barriers to the Sports Olympiad within Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeil sharifian1؛ Ehsan Malekipour Horjandi2 | ||
1Associate Professor, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran | ||
2M.Sc. in Sport Management, Shahid Bahonar University of Kerman, Physical Education Teachers of Education Kerman, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate barriers to the Sports Olympiad within Schools. The research method was survey and the statistical population was all those involved in the field of physical education in Kerman province. The sample size was estimated using Morgan table (n=302). The instrument was a researcher-made questionnaire. The questionnaire consisted of 43 questions based on 4 factors, which examined four obstacles (human resources, facility resources, financial resources and Management resources) which were compiled according to the instructions of the fourth sports Olympiad..The ostensible and content validity was confirmed by 10 scholars and the reliability was calculated as 0.87, based on Cronbach’s alpha coefficient. Data analysis was done in descriptive and inferential sections, including One -sample T-test, ANOVA test, Bonferroni, Independent Sample T test and Friedman test was used. The findings showed that four factors were identified as barriers to intramural sports Olympiad. Accordingly, the highest average among the factors is related to the factor management resources and the lowest was related to facilities resources. Finally, according to the results can hope to reduce obstacles and improve the effectiveness of Sports Olympiad by developing more comprehensive instructions and operational planning | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Executive barriers, Organizational resources, Sports olympiad within schools, Student sport | ||
مراجع | ||
ابوالحسنزاده، ابوالفضل (1396). ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر جذب حامیان مالی در المپیادهای ورزشی درونمدرسهای استان کرمان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی.
بردبار، غلامرضا (1394). عوامل مؤثر در استعدادیابی ورزش دانشآموزی اصفهان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکزی، تهران، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی.
جعفری کوپایی، اکبر، نظری، رسول، و حمیدی، مهرزاد (1394). تدوین برنامة راهبردی توسعة المپیادهای ورزشی درونمدرسهای استان اصفهان. همایش بینالمللی یافتههای نوین پژوهشی در علوم ورزشی، تهران، دی ماه 1394.
جوادی، سعید (1396). نقش المپیاد ورزشی درونمدرسهای بر سلامت اجتماعی و انگیزة مشارکت دانشآموزان در فوق برنامة مدارس. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی.
جهان تابنژاد، عباس، مهدیپور، عبدالرحمن، و خطیبی، امین (1397). تحلیل عوامل مؤثر در توسعة ورزشهای پایه در مدارس ابتدایی شهر اهواز. مطالعات مدیریت ورزشی، 10(50)، 186-165.
حبیب نیارمی، سونیا، دوستی، مرتضی، و درویشی، ابوالفضل (1395). شناسایی مشکلات و مزایای اجرای طرح المپیاد درونمدرسهای؛ مطالعة موردی استان مازندران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(13)، 59-49.
حمیدی، مهرزاد، وحدانی، محسن، خبیری، محمد، و علیدوست، ابراهیم (1395). تدوین استراتژیهای تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش. خانواده و پژوهش، 14(1)، 50-33.
خوشسیما، اسماعیل (1395). تدوین راهبردهای توسعة المپیادهای ورزشی درونمدرسهای از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی خراسان رضوی از طریق مدل سوات. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی.
دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. تهران. وزارت آموزش و پرورش.
رشادتجو، سهیلا، و خادمی، مسعود (1394). تأثیر المپیاد ورزشی درونمدرسهای در سلامت روانی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران. سومین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت، تهران، دیماه 1394.
رضوی، سیدمحمدحسین، شعبانی بهار، غلامرضا، و سجادی، سیداحمد (1390). تحلیل عوامل تأثیرگذار برکیفیت بخشی درس تربیت بدنی مدارس راهنمایی از دیدگاه معلمان ورزش. پژوهشنامة مدیریت و رفتار حرکتی، 7(4)، 103-112.
زارع، ابوذر، حمیدی، مهرزاد، و امیرحسینی، سیداحسان (1399). تحلیل گسترش عملکرد کیفیت در المپیادهای ورزشی درونمدرسهای وزارت آموزش و پرورش. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(18)، 40-17.
ساعت چیان، وحید، کشتیدار، محمد، رعنایی، مژگان، و عزیزی، بهادر (1398). تبیین عوامل مؤثر بر موفقیت المپیاد ورزشی درونمدرسهای. پژوهش در ورزش تربیتی، 7(16)، 60-39.
سمیعی، سهیل، تجاری، فرشاد، و نیکآیین، زینت (1399). تحلیل روند تحولات مدیریتی در تربیت بدنی و ورزش دانشآموزی کشور از 1357تا 1397. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(19)، 179-200.
سیاوش پور، سجاد، امیرحسینی، سیداحسان، و حمیدی، مهرزاد (1398). ارائه الگوی عوامل مؤثر بر سایش اجتماعی در منابع انسانی در تربیت بدنی وزارت آموزش وپرورش. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 6(2)، 67-83.
شاهزاده تیمورلو، حوریه، خدایاری، عباس، نوربخش، مهوش، و علیدوست قهفرخی، ابراهیم (1399). طراحی الگوی توانمندسازی معلمان تربیت بدنی با رویکردسند چشمانداز 1404 جمهوری اسلامی ایران. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(18)، 112-91.
شریعتی، حمیده، طیبی ثانی، سیدمصطفی، فهیمینژاد، علی، و کاظمنژاد، انوشیروان (1398). تدوین برنامة راهبردی ورزش دانشآموزی دختران دورة دوم مقطع متوسطة استان گلستان. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 6(2)، 315-331.
شریفیان، اسماعیل، و ملکیپورحرجندی، احسان (1401). چالشهای پیش روی برنامهها و راهکارهای عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی و ورزش مدارس. پژوهشنامة مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 18(35)، 80-61.
صداقت، همتالله (1396). بررسی عوامل توسعة المپیاد ورزشی درون مدرسهای از دیدگاه دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش. استان مازندران. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شمال، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی.
علیزاده، سیاوش (1396). بررسی عوامل اجتماعی-اقتصادی مؤثر بر عملکرد استانهای کشور در المپیادهای ورزشی دانشآموزان مقطع ابتدایی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی.
قاسمتبار گنجی، سیدحسین (1395). ارزشیابی فعالیتهای فوق برنامة مقطع متوسطة دوم مدارس پسرانة شهر بابل با استفاده از الگوی ارزشیابی سیپ. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکدة علوم تربیتی.
قاسمی روشناوند، جواد، بحرالعلوم، حسن، اندام، رضا، و باقری، هادی (1398). اولویتبندی موانع مشارکتهای فرابخشی در ورزش دانشآموزی با استفاده از مدل ساختاری تفسیری. نوآوریهای آموزشی، 18(72 )، 90-73.
قنبری فیروزآبادی، علیرضا، امانی، امین، ریحانی، محمد، و سردورودیان، مهتا (1399). طراحی الگوی راهبردی توسعة ورزش دانشآموزی. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(20)، 204-179.
قنبری، هادی، شتاب بوشهری، ناهید، شفیعنیا، پروانه، و مهرعلیزاده، یدالله (1397). آسیبشناسی تربیت بدنی و ورزش مدارس با استفاده از مدل سهشاخگی. پژوهش در ورزش تربیتی، 6(15)، 160-139.
گودرزی، مهدی (1392). تبیین وضعیت موجود ادارة کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور با استفاده از تحلیل سوات. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 2(2)، 74-61.
محمودی، حسن (1396). شناسایی عوامل مؤثر در توسعة ورزش مدارس مطالعة موردی: دبیرستانهای (متوسطة دوم) استان مازندران. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی.
معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش (1396). چهارمین المپیاد ورزشی درونمدرسهای. تهران: وزارت آموزش و پرورش.نسترن بروجنی، الهام، نسترن بروجنی، ایمان، و هنری، حبیب (1395). شناسایی مشکلات موجود درس تربیت بدنی مدارس اصفهان و مقایسة دیدگاه مدیران، کارشناسان و معلمان تربیت بدنی مدارس اصفهان. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(14)، 94-83.
وفاییمقدم، علی، دوستی پاشاکلایی، مرتضی، فخری، فرناز، و جعفری، مهران (1397). بررسی موانع توسعة ورزش مدارس استان مازندران. پژوهشنامة مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 14(28)، 182-167.
یعقوبی، حسن، یوسفی، رحیم، و امینزاده، محمد (1398). ارتباط فعالیتهای اجتماعی و ورزشهای گروهی با میزان اعتیاد به فضای مجازی. مطالعات روانشناسی ورزشی، 8(29)، 218-203.
یوسفی، میلاد (1396). ارزیابی اثربخشی طرح ملی المپیاد ورزشی درونمدرسهای مدارس شهرستان پاوه. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی.
Aggerholm, K., Standal, F., & Hordvik, M. M. (2018). Competition in physical education: Avoid, ask, adapt or accept?. Quest, 70(3), 385-400. Bourke, M., Hilland, T. A., & Craike, M. (2020). Factors associated with the institutionalization of a physical activity program in Australian elementary schools. Translational Behavioral Medicine, 10(6), 1559-1565. Coulter, M., McGrane, B., & Woods, C. (2020). ‘PE should be an integral part of each school day’: parents’ and their children’s attitudes towards primary physical education. Education 3-13, 48(4), 429-445. Davies, S., Coxe, K., Harvey, H. H., Singichetti, B., Guo, J., & Yang, J. (2018). Qualitative evaluation of high school implementation strategies for youth sports concussion laws. Athletic Training, 53(9), 873-879. Dobbins, M., DeCorby, K., Robeson, P., Husson, H., & Tirilis, D. (2009). Cochrane review: School‐based physical activity programs for promoting physical activity and fitness in children and adolescents aged 6‐18. Evidence‐Based Child Health: A Cochrane Review Journal, 4(4), 1452-1561. Escaron, A. L., Vega‐Herrera, C., Steers, N., Chung, J., Martinez, C., Hochman, M., & Lara, M. (2019). Factors associated with leisure time physical activity among schoolchildren in a predominantly Latino community. School Health, 89(6), 444-451. Hardman, K. (2008). Physical education in schools: A global perspective. Kinesiology, 40(1), 5-28. Komova, E., Litvinov, S., & Skotnikova, A. (2015). Sport Education at Russian High Schools (from 18th to 21st century). International Journal of Sport Culture and Science, 3(2), 55-63. Lubans, D. R., Lonsdale, C., Cohen, K., Eather, N., Beauchamp, M. R., Morgan, P. J.,... & Smith, J. J. (2017). Framework for the design and delivery of organized physical activity sessions for children and adolescents: rationale and description of the ‘SAAFE’teaching principles. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 1-11. Quyen, G, To., Wharton, L., Gallegos, D., Stylianou, M., Do, D. V., To, K. G.,... & Trost, S. G. (2020). School-based physical education: Physical activity and implementation barriers in Vietnamese elementary schools. European Physical Education Review, 26(2), 587-606. Rees, T., Hardy, L., Güllich, A., Abernethy, B., Côté, J., Woodman, T.,... & Warr, C. (2016). The great British medalists project: a review of current knowledge on the development of the world’s best sporting talent. Sports medicine, 46(8), 1041-1058. Rodrigues, D., Padez, C., & Machado-Rodrigues, A. M. (2018). Active parents, active children: The importance of parental organized physical activity in children’s extracurricular sport participation. Journal of Child Health Care, 22(1), 159-170. Sliwa, S. A., Calvert, H. G., Williams, H. P., & Turner, L. (2019). Prevalence and types of school‐based out‐of‐school time programs at elementary schools and implications for student nutrition and physical activity. School Health, 89(1), 48-58. Welty Peachey, J., & Cohen, A. (2016). Research partnerships in sport for development and peace: Challenges, barriers, and strategies. Sport Management, 30(3), 282-297. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |