تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,292 |
مقایسه تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس و روش تدریس سنتی بر انگیزة پیشرفت و استرس تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1401، صفحه 388-367 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حمید اشرف* | ||
استادیار، گروه زبان انگلیسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 08 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 09 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس و روش متداول بر انگیزه پیشرفت و استرس تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی بود. در این مطالعه نیمهآزمایشی به شیوه قبل و بعد، 30 نفر از دانشجویان ترم دوم کارشناسی دانشگاه بیرجند با روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند و به روش تصادفی ساده به دوگروه آزمون و کنترل (هر گروه 15نفر) تخصیص یافتند. مداخله برای گروه آزمون به شیوه کلاس معکوس و برای گروه کنترل به شیوه متداول برگزار گردید. جهت سنجش متغیرهای پژوهش از فرم اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه انگیزه پیشرفت باهارگاوا (1994) و پرسشنامه استرس تحصیلی گادزالا (1991) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آزمونهای استنباطی مانند تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که شیوه یادگیری معکوس نسبت به شیوه متداول به طرز معناداری بر انگیزه پیشرفت و استرس تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس تحصیلی؛ انگیزة پیشرفت؛ روش تدریس سنتی؛ زبان انگلیسی؛ کلاس معکوس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the Effect of Flipped Classroom Teaching and Traditional Teaching Methods on Students' Achievement Motivation and Academic Stress in English Language Course | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Ashraf | ||
Assistant Professor, Department of English, Torbat-e Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Heydarieh, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Among the various teaching methods, the flipped classroom is one of the active learning approaches that has been welcomed by many teachers and researchers in an effort to meet the changing needs of the new age. The aim of this study was to compare the effect of flipped classroom teaching and traditional teaching methods on students' achievement motivation and academic stress in English language course. In this before and after quasi-experimental study, 30 students in the second semester of Birjand University underwent sampling by available sampling method and were randomly assigned to two experimental and control groups (15 people in each group). The intervention was performed in flipped class for the experimental group and in the traditional way for the control group. The research instruments included demographic information form, Bhargava Progress Motivation Questionnaire and Gadzella Academic Stress Questionnaire. Data were analyzed using descriptive tests such as mean and standard deviation and inferential statistics such as independent t-test and analysis of covariance in SPSS software. The results showed that the flipped learning method compared to the traditional method had a significant effect on improving students' motivation for achievement and academic stress in English language courses. Therefore, using the flipped class method to teach English is recommended to professors, teachers and programmers in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic stress, Achievement motivation, English language, Flipped class, Traditional Teaching Method | ||
مراجع | ||
احمدپور داریانی، محمود، صالحی، مریم، و خسروی، زهره (1388). بررسی تطبیقی انگیزة پیشرفت در کارآفرینان یا غیر کارآفرینان در صنایع شهر تهران. توسعة کارآفرینی، 2(6)، 72-57.
اکبری، بهمن (1386). روایی و اعتبار آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس بر روی دانشآموزان دورة متوسطة استان گیلان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 21(16)، 96-73.
الوند، بیبی مریم (1395). تأثیر آموزش معکوس بر عملکرد و انگیزة پیشرفت تحصیلی درس علوم (مطالعة موردی: دانش آموزان دختر پایة ششم ابتدایی ناحیة 6 مشهد). پایاننامة کارشناسی ارشد. مؤسسة آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی سنباد گلبهار.
پروانه، حمید، ذوقی، مسعود، و اسدی، نادر (1399). تأثیر روش آموزش معکوس بر خودمختاری و اضطراب زبانآموزان ایرانی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 2(10)، 347-330.
پیری، موسی، صاحب یار، حافظ، و سعدالهی، آرش (1397). تأثیر کلاس معکوس بر خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 12(3)، 236-229.
حجازی، الهه، صالح نجفی، مهسا، و امانی، جواد (1393). نقش واسطهای انگیزش درونی در رابطة بین نیازهای بنیادین روانشناختی و رضایت از زندگی. روانشناسی معاصر، 9(2)، 88-77.
حسینینسب، سیدداود، و فلاّح، نوروز (1387). تأثیر روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سنّتی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به درس معارف اسلامی در مراکز پیش دانشگاهی شهر تبریز در سال تحصیلی 88 -87. آموزش و ارزشیابی، 1(3)، 80-41.
زاهدی، سکینه، و فخری، زهرا (1394). تحلیل ساختار عاملی سیاهة «راهبردهای یادگیری و مطالعه» در دانشجویان. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 22(6)، 82-67.
زرین فرد، شکیبا، رحیمی، مهرک، و محسنی، احمد (1399). بررسی تأثیر کلاس معکوس بر مهارت خواندن زبان انگلیسی. فناوری آموزش، 14(2)، 259-247.
شعارینژاد، علیاکبر (1394). مبانی روانشناسی تربیت. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شکری، امید، کدیور، پروین، نقش، زهرا، و دانشورپور، زهره (۱۳۸۵). عوامل ایجادکنندة استرس تحصیلی و واکنشها نسبت به آن عوامل در دانشجویان دختر و پسر. تازههای علوم شناختی، 8(4) 48-40.
عباسی، مسلم، درگاهی، شهریار، محمد علیپور، زینب، و محرابی، علیرضا (1394). نقش عوامل استرسزای دانشجویی در پیشبینی تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15(39)، 303-293.
نیائی، سودابه، ایمانزاده، علی، و واحدی، شهرام (1400). اثربخشی تدریس معکوس بر اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایة پنجم شهرستان مرند. فناوری آموزش، 15(3)، 428-419.
Alswat, M. (2014) Effects of flipping the classroom on suburban middle school math students, Master of Science dissertation. State University of New York at Fredonia. Retrieved from https://dspace.sunyconnect.suny.edu/handle/1951/65438
Bhargava, V. P. (1994). Achievement Motive Test (ACMT). published by National Psychological Corporation, Agra.
Bikowski, D., & Vithanage, R. (2016). Effects of web-based collaborative writing on individual L2 writing development. Language Learning & Technology, 20 (1), 79-99.
Chuang, H. H., Weng, C. Y., & Chen, C. H. (2018). Which students benefit most from a flipped classroom approach to language learning? British Journal of Educational Technology, 49(1), 56–68.
Davies, R., Dean, D., & Ball, N. (2013). Flipping the classroom and instructional technology integration in a college-level information systems spreadsheet course. Educational Technology Research and Development, 61(1), 563-580.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research. Rochester. NY: University of Rochester Press.
Gadzella, B.M. (1991). Student-life Stress Inventory. Copyright, Commerce, Texas.
Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, 7(2), 95-105.
Hung, H. T. (2015). Flipping the classroom for English language learners to foster active learning. Computer Assisted Language Learning, 28, 81-96.
Jingjing, S. (2017). Investigation and Research on the Emotional Anxiety Current Situation of Learners in Flipped Classroom. 7th International Conference on Social Network, Communication and Education (SNCE 2017). Atlantis Press, 28, 865-869.
Johnson, G. B. (2013). Student perception of the flipped classroom, Master of arts dissertation, University of British Colombia. Retrieved from https:// circle .ubc. ca/ handle/ 2429/ 44070.
Kim, M. K., Kim, S. M., Khera, O., & Getman, J. (2014). The experience of three flipped classrooms in an urban university: An exploration of design principles. The Internet and Higher Education, 22(1), 37-50.
Lage, M., Platt, G., & Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. Economic Education, 31(1), 30-43.
Lamb, M., & Arisandy, F. E. (2019). The impact of online use of English on motivation to learn. Comput. Assist. Lang. Learn. 33, 85–108.
Lee, J., Beatty, S., Hoffman, F., & McDermott, B. (2015). Traditional instruction reformed with flipped classroom techniques. University of Calgary, available on: Traditional instruction reformed with flipped classroom techniques-ARROW-high-quality.pdf.
Missildine, K., Fountain, R., Summers, L., & Gosselin, K. (2013). Flipping the classroom to improve student performance and satisfaction. Nursing Education, 52(10), 597-599.
Mori, S.C. (2000). Addressing the mental health concerns of international students. Journal of Counseling and Development, 78, 137-144.
O'Flaherty, J., & Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 8595.
Reeve, J. (2014). Understanding motivation and emotion. John Wiley & Sons.
Smith, S., Brown, D., Purnell, E., & Martin, J. (2015). Flipping the postgraduate classroom: Supporting the student experience. In P. C. Layne & P. Lake (Eds.), Global innovation of teaching and learning in higher education (pp. 295-315). Cham, Switzerland: Springer.
Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive science, 12(2), 257-285.
Talan, T., & Gulsecen, S. (2019). The effect of a flipped classroom on students’ achievements, academic engagement and satisfaction levels. Turkish Online Journal of Distance Education, 20(4), 31-60.
Tan, J.B. and Yates, S., (2011). Academic expectations as sources of stress in Asian students. Social Psychology of Education, 14(3), pp.389-407.
Teng, F. (2017). Flip your classroom to improve EFL students speaking skills. In J. Mehring & A. Leis (Eds.), Innovations in flipped learning in the language classroom: Theories and practice (pp.113-122). Singapore: Springer.
Touchstone, M. (2015). Flipping the classroom and student performance in advanced statistics: Evidence from a quasi-experiment. Political Science Education, 11(1), 28-44.
Turan, Z., & Akdag-Cimen, B. (2019). Flipped classroom in English language teaching: a systematic review. Computer Assisted Language Learning, 1-17.
Webb, M., Doman, E., & Pusey, K. (2014). Flipping a Chinese university EFL course: What teachers and students think of the model. Asia TEFL, 11(4), 53-87.
Willis, J. (2014). The effects of flipping an undergraduate precalculus class, Doctoral Dissertation, Reich College of Education. Retrieved from http://libres.uncg. edu/ir/asu/ listing.aspx?id=17149. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |