تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,142 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,871,196 |
ارتقاء سطح خودکارآمدی دانش آموزان در درس علوم تجربی از طریق رویکرد تدریس مبتنی بر نقشه های مفهومی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 3، دوره 1395، شماره 2، خرداد 1395، صفحه 45-58 اصل مقاله (3.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فرانک موسوی* | ||
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسالمی، کرمانشاه. ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 مرداد 1395، تاریخ بازنگری: 18 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان ارتقاء خودکارآمدی دانش آموزان در درس علوم تجربی از طریق رویکرد تدریس مبتنی بر نقشه های مفهومی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر سال اول دوره متوسطه اول در سطح شهرستان سرپل ذهاب بودند. به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای، تعداد 60 نفر انتخاب و در دوگروه کنترل و آزمایش به شیوه تصادفی ساده جایگزین شدند. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش نقشه مفهومی محقق ساخته و پرسشنامه خودکارآمدی ((SEQ-C بود. داده های تحقیق با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. داده های تحقیق با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنی دار یافت شد. همچنین بین گروه ها از لحاظ خرده مقیاس های خودکارآمدی هیجانی(008/0(p=، خودکارآمدی تحصیلی(001/0(p=وخودکارآمدی اجتماعی(001/0(p= بین دوگروه آموزشی به روش نقشه مفهومی و گروه آموزشی به شیوه متداول، تفاوت معنادار آماری وجود داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ نقشه های مفهومی؛ دانش آموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The promotion of students' self-efficacy in science class through teaching approach based on conceptual maps | ||
نویسندگان [English] | ||
Faranak Mosavi | ||
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسالمی، کرمانشاه. ایران | ||
چکیده [English] | ||
The goal of this research is to determine students' self-efficacy in science class through teaching approach based on conceptual maps. The population consisted of all students who were the first high school freshmen in Sarpole-zahab town. The number of 60 students were selected by random cluster sampling method. They were assigned randomly in the test group and experimental group. The tool for collecting data were conceptual map and self-efficacy questionnaire (SEGC). The data was analyzed by using independent T-test and multivariate analysis of variance. The findings showed that there were significant differences between experimental and control group after the test. There were also statistics significant differences in terms of subscales like emotional self-efficacy (p=008/0), educational self-efficacy (p=001/0), social self-efficacy (p=001/0), between two educational group by conceptual mapping and educational group by common way. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self-efficacy, Concept mapping, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 720 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 775 |