تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,310,367 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,696,574 |
تحلیل محتوایی و استنادی مقالات فصلنامه پویش در آموزش علوم انسانی | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 30، فروردین 1402، صفحه 116-136 اصل مقاله (801.53 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
رباب رحمتی1؛ امیر کریمی* 2 | ||
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان البرز | ||
2دانشجوی آموزش تاریخ ، پردیس حکیم فردوسی البرز | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 12 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 15 فروردین 1402 | ||
چکیده | ||
فصلنامه پویش در آموزش علوم انسانی، یکی از مهمترین مجلات دانشگاه فرهنگیان میباشد که مقالاتی را در حوزهی تعلیم و آموزش علوم انسانی و توسعه آن، چاپ و منتشر میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوا و استنادهای مقالههای فصلنامه پویش در آموزش علوم انسانی است. روش تحقیق، تحلیل محتوایی و استنادی که با استفاده از نرمافزارهای اکسل و SPSS صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که در 10 شماره این فصلنامه از شماره 16 تا شماره 25، تعداد 77 مقاله منتشرشده است که 48 عنوان مقاله بهصورت گروهی و مابقی بهصورت انفرادی تألیف شدند، تعداد تمامی استنادات 2256 و بهطور میانگین برای هر مقاله 30/29 استناد بود. خوداستنادی نویسندگان 10 درصد و بهطور میانگین 45/10 استناد خارجی، 1/1 استناد از سایت، 6/12 استناد از کتاب، 93/14 استناد از مقاله و 74/0 استناد از پایاننامههای ارشد و دکتری داشتند. 65 درصد از نویسندگان مقالات مرد و 35 درصد زن بودند. همچنین 9/42 درصد از نویسندگان دارای رتبهی استادیاری بودند. مقالات با 1135 استناد و کتابها با 972 استناد بالاتر از سایر منابع قرارگرفتهاند. روشهای کیفی با 64 درصد کاربرد بیشتری داشتند و موضوعات برنامه درسی و فلسفه با 9/16 درصد نیز بیشترین طیف مقالات را به خود اختصاص داده بو. درنتیجه توجه بیشتر به اسنادات درونی، ارائهی مقالات گروهی و بینرشتهای، افزایش کیفیت نشریه و توجه به حوزههای مغفول ماندهی آموزش علوم انسانی چون؛ تربیتبدنی، اقتصاد، تاریخ، حقوق و سایر رشتهها میتواند به ارتقای کیفیت نشریه منجر گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل استنادی؛ تحلیل محتوایی؛ نشریات دانشگاه فرهنگیان؛ آموزش علوم انسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content and citation analysis of articles in survey in teaching humanities | ||
نویسندگان [English] | ||
Robab Rahmati1؛ Amir Karimi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Alborz Farhangian University | ||
2Teaching history student of Hakim frdosi alborz university | ||
چکیده [English] | ||
The current research aims to review and analyze the content and citations of Poish quarterly articles in humanities education. The research method, content analysis, and citation that was done using Excel and SPSS software. The findings of the research showed that 77 articles were published in 10 issues of this quarterly magazine, from issue 16 to issue 25, of which 48 article titles were written as a group and the rest were written individually, the total number of citations was 2256, and the average number of citations for each article was 29.30. . Authors' self-citation was 10% and on average 10.45 external citations, 1.1 citations from the site, 12.6 citations from books, 14.93 citations from articles, and 0.74 citations from master's and doctoral theses. 65% of the authors of the articles were men and 35% were women. Also, 42.9% of the authors had the rank of assistant professor. Articles with 1135 citations and books with 972 citations are higher than other sources. Qualitative methods were used more with 64%, and curriculum and philosophy subjects with 16.9% also had the largest range of articles. As a result, paying more attention to internal documents, presenting group and interdisciplinary articles, increasing the quality of the publication, and paying attention to the neglected areas of humanities education such as; Physical education, economics, history, law, and other disciplines can lead to the improvement of the quality of the publication. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
citation analysis, content analysis, Farhangian University publications, Humanities education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 140 |