تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
بررسی چالشها و راهکارهای آموزش مجازی درس عربی در ایام کرونا | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 23-37 اصل مقاله (613.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی شفائی* ؛ ناصر علیاری | ||
دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی و مدرس دانشگاه فرهنگیان -پردیس علامه امینی تبریز | ||
تاریخ دریافت: 01 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 01 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 12 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
امروزه بزرگترین مسئلهای که جهان را تهدید میکند شیوع و گسترش ویروس کووید 19 (کرونا) است. اگرچه شیوع ناگهانی کووید 19، سیستمهای بهداشتی درمانی دنیا را با چالشهای متعددی روبرو کرد، اما سایر حوزهها از جمله حوزه تعلیم و تربیت را نیز تحت تأثیر خود قرار داد که از درس زبان عربی با تمام چالشهای آموزشی آن میتوان بهعنوان نمونه یاد کرد. با شروع اپیدمی کووید 19 در سراسر جهان، پروتکلهای بهداشتی بر رعایت فاصلهگذاری اجتماعی تأکید کردند. در این راستا در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما، برای کاهش شیوع ویروس کرونا آموزشهای حضوری در مدارس و دانشگاهها تعطیل شدند. همهگیری این ویروس تمام جنبههای زندگی اعم از فرهنگ، صنعت، اقتصاد و گردشگری را در برگرفته و همچنین حوزه آموزش زبان عربی را که یکی از مهمترین دروس در کشور است، با چالش جدی مواجه ساخت. لذا نظام آموزشی به آموزش از راه دور از طریق فضای مجازی روی آورده است. هدف از این پژوهش پرداختن به آموزش مجازی درس عربی و نیز چالشهای این نوع آموزش در درس مذکور است. ویروس کرونا علاوه بر ایجاد مشکلات برای دانش آموزان و والدین آنها، فشار زیادی به معلمان، مخصوصاً دبیران محترم عربی وارد کرده است و بر کیفیت آموزش و نحوه تدریس درس زبان عربی نیز تأثیر گذاشته است. شایان ذکر است روش تحقیقی که در این مقاله از آن استفاده شده، روش توصیفی با استناد به منابع کتابخانهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
بیماری کووید 19؛ چالشهای ایام کرونا؛ نظام آموزشی؛ آموزش مجازی؛ زبان عربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying Drama aspects of Motenabbi poems | ||
نویسندگان [English] | ||
mehdi shafai؛ naser aliyari | ||
Mehdi Shafaei, PhD in Arabic language and literature and lecturer at Farhangian University - Allameh Amini campus | ||
چکیده [English] | ||
Drama is one of the most important expressive strategies and has the highest level of technical meaning which is very obvious in poets of Abbasid period. It should be mentioned that the basic reason of using this way of expression is the influence of Greece philosophy and literature, also translating poems of important people like Jawlines and Socrates by Arab poets which is more adapted to sophists' method of the third century AD. From another aspect religious, political party and politic struggles lead to using Drama technique by these poets and building poems structure based on using opposite words and making oppositeness in its meaning. Abu Tayyeb Motenabbi is one of those poets who were following the events of Abbasid period like using Drama struggle and tension in his poems. He didn't ignore the key role of words and poetic meaning in making tension Drama quarrelsome poems and tendency to quarrel. To tell the truth he is one of the pioneers. This study wants to investigate and critic some of his Drama poems by using analysis-description method. The result of this study shows that three kind of Drama vertically dynamic and horizontal are existing in Motenabbi poems. Horizontal Drama has more opportunity to show itself because of similarity of its meaning with morality and Motenabbi manner. But become floating in political matters in Abbasid period has less important than two other kind of Drama. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Drama, almotanabbi, poem, Critic | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |