تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,606 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,066 |
بررسی نگرشها، چالشها و مشوقهای یادگیری الکترونیکی در هوشمندسازی مدارس | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 9، شماره 33، خرداد 1402، صفحه 62-71 اصل مقاله (454.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد ملکی پور* 1؛ صادق زارع صفت2؛ جمال معمرحور2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران. | ||
2دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 11 دی 1400، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نگرشها، چالشها و مشوقهای یادگیری الکترونیکی در هوشمندسازی مدارس از دیدگاه دبیران متوسطه اول است. جامعه آماری در این مطالعه کلیه فرهنگیان شاغل در متوسطه اول(آزمایشی، رسمی و پیمانی) استان خراسان رضوی در سال 1399 تعداد 13062 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 374 نفر تعیین شد و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 186 مرد و 188 زن انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است، که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر جمعی از متخصصان و کارشناسان دورههای آموزش مجازی به دست آمده و پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) 88/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار استنباطی از t تک نمونهای استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که نگرش دبیران نسبت به یادگیری الکترونیکی در بهبود هوشمندسازی مدارس مثبت است. در نتیجه سیاستگزاران و مسئولین آموزش و پرورش با توجه به نگرش مثبت دبیران نسبت به بهره گیری از یادگیری الکترونیکی در بهبود هوشمندسازی مدارس جا دارد که توجه وافری به حذف چالشهای یادگیری الکترونیکی و همچنین بسترسازی مشوقهای اثربخش داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوشمندسازی مدارس؛ آموزش الکترونیکی؛ چالشها؛ مشوقها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating attitudes, challenges and incentives for e-learning in school intelligence | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Malekipour1؛ Sadegh Zare Sefat2؛ Jamal Moamer Hour2 | ||
1Department of Educational Administration, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2PhD in Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to reflect on the development of school intelligence by emphasizing the attitudes, challenges and incentives of e-learning from the perspective of junior high school teachers. The statistical population in this study was 13062 people working in the first secondary school (experimental, formal and contractual) in Khorasan Razavi province in 1399. The sample size was determined using Morgan and Krejcie table of 374 people and 186 males and 188 females were selected using stratified sampling method. The data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire, the face and content validity of the questionnaire was obtained using a collective opinion of specialists and experts in e-learning courses and the validity of the questionnaire (Cronbach's alpha) was calculated to be 0.88. In order to analyze the data in the inferential statistics section, factor analysis and one-sample t-test were used. Findings of this study showed that teachers' attitudes toward e-learning are positive in improving school intelligence, as well as teachers' factors such as lack of planning for e-learning, concerns about increasing teachers' workload, concerns about Internet security issues and poor Internet in schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
School smartening, e-learning, challenges, incentives | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 210 |