تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,141 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,636 |
تبیین آسیبهای حوزه تربیت دینی مدارس و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 33-46 اصل مقاله (2.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2023.13042.1151 | ||
نویسنده | ||
مرزبان ادیب منش* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 دی 1401، تاریخ بازنگری: 19 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 21 فروردین 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناخت و معرفی آسیبهای حوزه تربیت دینی مدارس و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران حوزه علوم تربیتی انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از مصاحبه انجام شده است. با توجه به روش پژوهش، جامعه پژوهش شامل ده نفر از صاحبنظران حوزه علوم دینی و علوم تربیتی بود و در مصاحبه با این ده نفر، اشباع نظری دادهها بدست آمد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مشخص نبودن ساحتهای تربیت دینی، اشتباه گرفتن اطلاعات دینی به جای تربیت دینی، تضاد میان خانواده و مدرسه در امور دینی، مهمترین آسیبها در بحث تربیت دینی هستند. همچنین متناسبسازی آموزشهای دینی با نیازهای روحی و روانی متربیان و قابل فهم و درک برای آنها، ترویج رویکرد عقلورزی، توجه به تفاوتهای فردی در برنامهریزی تربیت دینی و...، میتواند زمینه برونرفت از آسیبها را فراهم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت دینی؛ دانشآموزان؛ مدرسه؛ آموزش و پرورش؛ علوم تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Damages Related to Religious Education in Schools and Presentation of Suitable Guidelines and Strategies | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzban Adibmanesh | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the purpose of recognition and introduction of the damages related to religious education in schools and presentation of some suitable guidelines and strategies from the view of scholars in the realm of educational science. It was qualitative research conducted using some interview sessions. With respect to the research method, the statistical sample consisted of 10 experts in the field of religious and educational science and as a result of interview sessions with them, data theoretical saturation was achieved. The research results indicate that some of the most important damages related to religious education issues include the uncertainty of religious education arenas, confusion between religious information and religious educations, and contradiction between family and school in terms of religious issues. Moreover, compatibility between religious education and students' spiritual and mental needs and making the lessons comprehensible for them, propagation of rationality, paying attention to individual differences in religious education planning, … can pave the ground to resolve the damages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religious Education, Students, School, Education and Training, Educational Science | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
باقری، خسرو (1388). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
خوانساری، جمالالدین محمد (138 ). شرح غررالحکم و دررالکلم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دلشاد تهرانی، مصطفی (1382). آسیبشناسی دینی در نهجالبلاغه. تهران: انتشارات دریا.
رحمانپور، محمد (1390). بازاندیشی در معنا، جایگاه، چالشها و آثار عادت دادن در فرایند تربیت اسلامی. معرفت، شماره 1، ص59-72.
رحمانپور، محمد؛ جعفری، سید ابراهیم (1395). آسیبهای تربیت دینی به منظور ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با محوریت برنامهریزی درسی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 23(23)، ص52-21.
ساجدی، ابوالفضل (1386). ابزارها و شیوههای آسیبزا در تعلیم و تربیت دینی دانشآموزان. نقد کتاب، 42(2).
شهیدی، سید جعفر (1368). ترجمه نهجالبلاغه. تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
کاویانی، صدیقه؛ نوروزی، رضاعلی (1398). آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه فردی از منظر نهجالبلاغه. پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت اسلامی، 27(42).
کیومرثی، غلامعلی (1392). مبانی و اصول تربیت دینی و تفاوت آن با تعلیمات دینی. تهران: انتشارات منادی تربیت.
ملحان، زهرا (1395). بررسی آسیبها و راهکارهای تربیت دینی دانشآموزان در مدارس. در: تهران: چهارمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
همت بناری، علی (1380). نگاهی به عوامل آسیبشناسی تربیت دینی نوجوانان و جوانان (با تاکید بر عوامل آسیبزا در نظام آموزش و پرورش. تربیت اسلامی، 6، ص191-170.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 195 |