تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با استرس شغلی و خودکارآمدی شغلی آموزگاران ابتدایی ناحیه 2 کرمان | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1401، شماره 17، اسفند 1401، صفحه 111-131 اصل مقاله (3.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیدا صباغ کرمانی1؛ محبوبه فولادچنگ* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشیار بخش روانشناسی تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 07 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: با توجه به اهمیت توجه به مشکلات شغلی از جمله استرس و خودکارآمدی شغلی و نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه(EMS) در محیط شغلی، در این مطالعه به بررسی نقش طرحوارههای ایثار، اطاعت، بازداری هیجانی و معیارهای سختگیرانه با استرس و خودکارآمدی شغلی معلمان پرداخته شد. روش: به این منظور پرسشنامههای خودکارآمدی معلم بندورا(۱۹۹۷)، استرس شغلی کاهن و همکاران(1964) و سوالات مرتبط پرسشنامه طرحوارههای یانگ (1994) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری شامل آموزگاران ابتدایی شاغل در سال تحصیلی 1400-1401 در ناحیه 2 کرمان بودند که براساس جدول مورگان تعداد 201 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند و دادهها با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه در فضای آماری spss22 مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که استرس شغلی با خودکارآمدی رابطه منفی و معناداری دارد و نتایج رگرسیون نیز تائید کننده رابطه استرس شغلی و خودکارآمدی بود. طرحوارههای ناسازگار اولیهی اطاعت، ایثار، بازداری هیجانی و معیارهای سختگیرانه با افزایش استرس شغلی و کاهش خودکارآمدی شغلی مرتبط هستند و حتی میتوانند نقش پیشبین برای این دو متغیر داشته باشند. نتیجهگیری: از این رو با توجه به تاثیرات منفی طرحوارههای ناسازگار اولیه در تمام ابعاد زندگی فرد و از طرفی اهمیت نقش و تاثیرگذاری معلم در تعلیم و تربیت دانشآموزان به خصوص در دوران ابتدایی ضرورت دارد که به تعدیل طرحوارهها در معلمان پرداخته شود تا هم استرس شغلی آنها کاهش یابد و هم اینکه خودکارآمدی شغلی آنها در امر آموزش افزایش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحوارههای ناسازگار اولیه؛ استرس شغلی؛ خودکارآمدی؛ معلمان ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the relationship between Early Maladaptive Schemas with Job Stress and Job Self-Efficacy of elementary teachers in the 2nd district of Kerman | ||
نویسندگان [English] | ||
lida sabagh kermani1؛ mahboubeh Fouladchang2 | ||
1Ph.D. Student of Educational Psychology, Department of Educational Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: Considering the importance of paying attention to job problems such as stress and job self-efficacy and the role of early maladaptive schemas (EMS) in the work environment. In this study, the role of self-sacrifice, obedience, emotional inhibition, and strict standards was investigated. Stress and job self-efficacy of teachers were discussed. Method: For this purpose, Bandura teacher self-efficacy questionnaires (1997), Kahn et al.'s occupational stress questionnaires (1964) and related questions of Yang schema questionnaires (1994) were used. The statistical population included elementary teachers working in the academic year of 1400-1401 in the 2nd district of Kerman. Based on Morgan's table, 201 people were examined by stratified random sampling, and the data were analyzed by Pearson's correlation method and multiple linear regression analysis. The statistical space of spss 22 was investigated. Findings: The results showed that job stress has a negative and significant relationship with self-efficacy, and the regression results confirmed the relationship between job stress and self-efficacy. The primary maladaptive schemas of obedience, sacrifice, emotional inhibition, and strict criteria are related to increasing job stress and decreasing job self-efficacy, and they can even play a predictive role for these two variables. Conclusion: Therefore, due to the negative effects of incompatible initial schemas in all aspects of a person's life, and on the other hand, the importance of the role and influence of the teacher in the education of students, especially in elementary school, it is necessary to adjust the schemas. It should be addressed in teachers to reduce their job stress and increase their job self-efficacy in education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
early maladaptive schemas, occupational stress, self-efficacy, elementary teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 398 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 467 |