تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,294,142 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,682,154 |
مقایسه دانش آموزان دارای اضافه وزن با دانش آموزان عادی از لحاظ همجوشی شناختی، درگیری تحصیلی و لذت از فعالیتهای بدنی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1401، شماره 17، اسفند 1401، صفحه 132-145 اصل مقاله (3.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سودابه شیرانی بروجنی* 1؛ یلدا ارغند2 | ||
1روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شهرکرد، ایران | ||
2علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شهرکرد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 24 دی 1401، تاریخ پذیرش: 28 دی 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش مقایسه دانش آموزان دارای اضافه وزن با دانش آموزان عادی از لحاظ همجوشی شناختی، درگیری تحصیلی و لذت از فعالیت های بدنی بود. بدین منظور 178 دانش آموز دارای اضافه وزن به شیوه نمونه گیری هدفمند و 178 دانش آموز عادی از مدارس متوسطه شهر شهرکرد به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای همجوشی شناختی، درگیری تحصیلی و لذت از فعالیت بدنی پاسخ دادند. یافتهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها حاکی از این بود که دانش آموزان دارای اضافه وزن در همجوشی شناختی نمره بالاتری کسب نمودند. لذت از فعالیت بدنی در این افراد پایین تر بود. یافتهها نشان داد که درگیری رفتاری و انگیزشی دانش آموزان دارای اضافه وزن به میزان معنی داری پایین تر از افراد عادی بود، اما درگیری شناختی تفاوت معنیداری مشاهده نگردید | ||
کلیدواژهها | ||
همجوشی شناختی؛ درگیری تحصیلی؛ فعالیت بدنی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of overweight students with normal students in terms of cognitive fusion, academic engagement and enjoyment of physical activities | ||
نویسندگان [English] | ||
sudabeh Shirani Borujeni1؛ yalda arghand2 | ||
1Educational Psychology, Farhangian University, Shahrekord, Iran | ||
2Educational Sciences, Farhangian University, Shahrekord, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to compare overweight students with normal students in terms of cognitive fusion, academic engagement and enjoyment of physical activities. For this purpose, 178 overweight students were selected by purposeful sampling and 178 normal students from secondary schools in Shahrekord city were selected by random sampling and answered questionnaires on cognitive fusion, academic engagement and enjoyment of physical activity. The findings were analyzed using multivariate analysis of variance and SPSS software. The findings indicated that overweight students scored higher in cognitive fusion. The enjoyment of physical activity was lower in these people. The findings showed that the behavioral and motivational involvement of overweight students was significantly lower than that of normal people, but no significant difference was observed in cognitive involvement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cognitive fusion, academic engagement, physical activity, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 235 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 262 |