تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 2، تیر 1395، صفحه 19-28 اصل مقاله (787.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هادی مصلح امیردهی* 1؛ مژگان قاسمی2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی مرکز آموزش عالی شهید مطهری خوی | ||
تاریخ دریافت: 09 مهر 1395، تاریخ بازنگری: 25 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 12 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
کتب درسی در نظام آموزشوپرورش یکی از عناصر مهم تلقی میشود که در تحقق اهداف نظام آموزشی نقش مهم و اساسی دارند. در این پژوهش به تحلیل محتوای متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۳۹5 بر مبنای فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب بر اساس تکنیک ویلیام رومی پرداخته شده است؛ و روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۳۹5 بود. یافتههای تحقیق نشان داد که ضریب درگیری متن 55/0 است که نشان میدهد متن کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی به شیوه فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 75/1 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری نمیکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 33/6 تعیین شد که نشان میدهد کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی، فعالیت محور نمیباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب علوم تجربی؛ چهارم ابتدایی؛ تحلیل محتوا؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Fourth grade science book content analysis from the perspective of active or inactive based on the model of William Roman | ||
چکیده [English] | ||
Textbooks in the education system is considered one of the most important elements in achieving the goals of the education system have a major role. In this paper, the text content, images and fourth grade science book activities in the academic year 1395 on the basis of active and inactive content of the book by William Roman techniques have been studied, and the method used in this research is content analysis. The study sample, fourth grade science book in the academic year 1395. The results showed that the coefficient of 55/0 text that shows conflicts in fourth grade science text book is written in an active way. 75/1 determining factor was the involvement images that showed pictures of the books, students are not engaged in learning. The book also analyzes the activity-based index, which shows the determination of the coefficient of 33/6 conflicts in fourth grade science book, not based activities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Book of natural sciences, fourth, Content Analysis, William Roman | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,929 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,536 |