تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,314,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,699,608 |
شناسایی و اعتبارسنجی مؤلفههای تربیت نیروی انسانی شایسته در دانشگاه فرهنگیان: یک پژوهش ترکیبی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 34، خرداد 1402، صفحه 83-57 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.2850 | ||
نویسندگان | ||
محمد صادقی1؛ سکینه جعفری* 2؛ شیرکوه محمدی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 06 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اعتبارسنجی مؤلفه های تربیت نیروی انسانی شایسته در دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش، با روش آمیخته انجام شد. استراتژی پژوهش در بخش کیفی، روش داده بنیاد از نوع نوظهور و استراتژی پژوهش در بخش کمی نیز روش پیمایشی بود. محیط پژوهش بخش کیفی، صاحبنظران تعلیموتربیت و اساتید دانشگاه فرهنگیان سمنان در حوزة تربیت نیروی انسانی در سال 1398 بودند که 18 نفر طبق اصل اشباع نظری با روش هدفمند انتخاب شدند. جامعة آماری بخش کمی، معلمان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان (شاغل در آموزش و پرورش استان سمنان 400 نفر) در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که 195 نفر با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبة نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد و در بخش کمی، از سیاهة محقق ساخته استفاده شد. نتیجه شامل مضمونهای فراگیر دانشی - تخصصی با پنج مضمون سازماندهنده (خودکارآمدی، عمل فکورانه و ابتکار، سواد رسانهای، مدیریت دانایی، بهروز بودن)، ارزشی - معنوی با سه مضمون سازماندهنده (اخلاق حرفه ای، فرهنگ جهادی، نمونه و الگو بودن)، منشی - رفتاری با چهار مضمون سازمان دهنده (جمع گرایی و خود انگاشته ای گروهی، عامل تغییر بودن، نظم و آراستگی، خودساختگی و خود تربیتی)، کنشی - تعاملی با سه مضمون سازماندهنده (پاسخگویی، ارتباط دوسویه، سعة صدر)، مهارتی - حرفه ای با چهار مضمون سازماندهنده (قانون شناسی و قانونمندی، عدالت آموزشی، زیباییشناختی، ورزیدگی کاری) و رهبری - مدیریتی با مضمون سازمان دهنده (نقشآفرینی، تفکر سیستمی، رهبری یادگیری، مشارکتجویی) به دست آمد. نتایج بخش کمی مقیاس نهایی با 6 عامل و 69 نشانگر را تأیید کرد و ابزاری جهت سنجش تربیت نیروی انسانی شایسته ارائه داد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت نیروی انسانی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ نیروی انسانی شایسته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification and Validation of the Components of Training Qualified Human Resources at Farhangian University: A Mixed-Method Study | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad sadeghi1؛ sakineh jafari2؛ shirkoh mohammadi2 | ||
1M.Sc. in Educational Administration, Semnan University, Semnan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study was conducted to identify and validate the components of training qualified human resources at Farhangian University by mixed-method. The study strategy was the grounded theory method in the qualitative section and the survey method in the quantitative section. The statistical population in the qualitative section included education experts and teachers of Semnan Farhangian University in the field of human resources training in 2019, from which 18 were selected according to the principle of theoretical saturation by purposive sampling. The statistical population in the quantitative section included 400 teachers graduating from Farhangian University (working in the Department of Education of Semnan Province) in the academic year 2019-2020, from which 195 were selected as a sample by simple random sampling. The study tools were semi-structured interviews and document review in the qualitative section and the researcher-made checklist in the quantitative section. Data analysis in the qualitative section led to the identification of 6 themes and a selective code. The main axial codes were organized into specialized knowledge with five organizing themesin (self-efficacy, initiative, media literacy, knowledge management, and up-to-datedness), value-spiritual codes with three organizing themesin (professional ethics, jihadi culture, and being a role model), behavioral codes with four organizing themesin (collectivism, being a factor of change, order, and self-education), action-interaction codes with three sub-axial codes (accountability, two-way communication, and tolerance), skill-professional codes with four organizing themesin (lawfulness, educational justice, aesthetics, and work experience), and leadership-management codes with four organizing themesin (role-playing, systems thinking, learning leadership, and participation seeking). According to the results of the quantitative section, the final scale was approved with 6 factors and 69 indicators and can be used as a tool to measure the training of qualified human resources. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian University, Human resource training, Qualified Human Resources | ||
مراجع | ||
ابوالحسنی، زهرا و جوادیپور، محمد (1398). شایستگیهای حرفهای معلمان و رضایت شغلی با تأکید بر دیدگاه سازندهگرایی. فناوری آموزش، 14(1)، 198-189.
پیریایی، حسین، و نیکنامی، مصطفی (1396). ارائة مدلی برای بهبود نظام انتصاب و ارتقای مدیران آموزش و پرورش. مدیریت و برنامهریزی در نظام آموزشی، 10(1)، 28-9.
حسینزاده، علی حسین، نبوی، سید عبدالحسین، و فاضلیپور، سیدهمنا (1395). بررسی تأثیر ارزشهای فرهنگی، شایستهسالاری و جامعهپذیری سازمانی بر اخلاق کار. جامعهشناسی ایران، 17(3)، 108-78.
خروشی، پوران، و محمدیوندیشی، زهره (1395). بررسی صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان از دیدگاه مدرسان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان. توسعة حرفهای معلم، 1(2)، 59-44.
دیبایی صابر، محسن، عباسی، عفت، فتحی واجارگاه، کوروش، و صفایی موحد، سعید (1395). تبیین مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 2(13)، 123-109.
سهرابی، سحر، و کریمی، محمدصادق (1399). بهبود اخلاق حرفهای معلمان در نظام آموزشی. پژوهش و مطالعات علوم انسانی، 2(11)، 29-19.
طاهری، مرتضی، عارفی، محبوبه، پرداختچی، محمدحسن، و قهرمانی، محمد (1392). کاوش فرایند توسعة حرفهای معلمان در مراکز تربیتمعلم: نظریة دادهبنیاد. نوآوری آموزشی، 12(45)، 176-145.
طهماسبزاده شیخلار، داود، اسمی، کرامت، حسیننژاد، اکرم، و قلیپور، سمیرا (1396). میزان برخورداری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان. توسعة حرفهای معلم، 2(3)، 20-1.
عباباف، زهره، فراستخواه، مقصود، مهرعلیزاده، یدالله، و فتحی واجارگاه، کورش (1392). تأمل بر صلاحیتهای حرفهای معلمان در مطالعات برنامة درسی، مجلة علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(2)، 182-157.
عبد صبور، فریدون (1395). الگوی جامع برای مفهومسازی و استقرار شایستهسالاری در سازمانهای دولتی ایران. پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: الگوی پایة پیشرفت. 25 اردیبهشت 1395.
عسکری متین، سجاد، و کیانی، غلامرضا (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفهای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. تعلیم و تربیت، 34(2)، 30-9.
گیوکی، ابراهیم، منظری توکلی، علیرضا، سلاجقه، سنجر، و شیخی، ایوب (1397). طراحی مدل شایستهسالاری در نظام آموزش عالی با توجه به نقش میانجی رهبری خدمتگزار. پژوهش در نظامهای آموزشی، 710-691.
محمدی، منیژه، و میکائیلو، غلامحسین (1395). رسالت دانشگاه فرهنگیان در تربیتمعلمان شایسته. دومین همایش ملی تربیت معلم، دانشگاه اصفهان.
محمدیشوره، طیبه، و فرجاللهی، مهران (1396). بررسی نقش روش الگویی کارگزاران نظام آموزشگاهی در پیشبینی دینداری دانشآموزان دختر شهر تهران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(3)، 160-137.
مطهرینژاد، حسین (1396). جذب منابع انسانی بر مبنای شایستگی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 9(1)، 49-21.
نادری، فاطمه، آیتی، محسن، و خامسان، احمد (1399). نقش صلاحیت و اخلاق حرفهای در نگرش معلمان مقطع ابتدایی به شخصیسازی یادگیری. اخلاق زیستی، 10(35)، 11-1.
هویدا، رضا، داورپناه سید هدایتالله، و رضائیان، حامد (1396). معلم رهبری و مقیاس سنجش آن در مدارس. مدیریت مدرسه، 5(2)، 236-217.
Adams, S., Bernal, E., Cole-Jackson, M., & Martin-Hansen, L. (2015). Training teachers to use educational technologies in STEM using field experience at a community based organization. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (3021-3025). Au, W. (2016). Meritocracy 2.0: High-stakes, standardized testing as a racial project of neoliberal multiculturalism. Educational Policy, 30(1), 39-62. Beviá, C., & Corchón, L. C. (2017). Growth in Illyria: The role of meritocracy in the accumulation of human capital. Mathematical Social Sciences, 90, 182-190. Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Burn, K., & Mutton, T. (2015). A review of ‘research-informed clinical practice ‘in initial teacher education. Oxford Review of Education, 41(2), 217-233. Crowther, F., Ferguson, M., & Hann, L. (2009). Developing teacher leaders: How teacher leadership enhances school success. Corwin Press. Helgevold, N. Næsheim-Bjørkvik, G., & Ostrem, S. (2015). Key focus areas and use of tools in mentoring conversations during internship in initial teacher education. Teaching and Teacher Education, 49, 128-137. Jan, H. (2017). Teacher of 21st century: Characteristics and development. Research on Humanities and Social sciences, 7(9), 50-54. Kearney, S. (2015). Reconceptualizing beginning teacher induction as organizational socialization: A situated learning model. Cogent Education, 2(1), 1028713. Kim, C. H., & Choi, Y. B. (2017). How meritocracy is defined today? Contemporary aspects of meritocracy. Economics & Sociology, 10(1), 112-121. King, N., Horrocks, C., & Brooks, J. (2018). Interviews in qualitative research. Sage. Michael, J., Cliff, W., McFarland, J., Modell, H., & Wright, A. (2017). What are the core concepts of physiology?. In The core concepts of physiology (pp. 27-36). Springer, New York, NY. Golden-Jubilee, D. R. F. (2013). Role of teachers’ in curriculum development for teacher education. Shivaji University, Kolhapur. India. Rauch, F., & Steiner, R. (2013). Competences for education for sustainable development in teacher education. CEPS, 3(1), 9-24. Rodríguez-Bonces, M., & Ortiz, K. (2016). Using the Cognitive Apprenticeship Model with a Chat Tool to Enhance Online Collaborative Learning. GIST Education and Learning Research Journal, 13, 166-185. Russo, D. (2016). Competency Measurement Model’. In European Conference on Quality in Official Statistics (Q2016), Madrid, 1-22. Talib, N., & Fitzgerald, R. (2015). Inequality as meritocracy: The use of the metaphor of diversity and the value of inequality within Singapore's meritocratic education system. Critical Discourse Studies, 12(4), 445-462. Terziev, V. (2018). Importance of human resources to social development. Proceedings of ADVED. Torres, L. L., & Quaresma, M. L. (2017). The meritocratic ideal in education systems: The mechanisms of academic distinction in the international context. Education as Change, 21(1), 13-30. Wiederkehr, V., Bonnot, V., Krauth-Gruber, S., & Darnon, C. (2015). Belief in school meritocracy as a system-justifying tool for low status students. Frontiers in Psychology, 6, 1053. Young, M. (1958). The rise of the meritocracy. Penguin. Qualitative Research in Education, 1(2), 133. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |