تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,314,545 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,699,531 |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة معلم بهعنوان بافت اجتماعی (رفتار معلم در کلاس) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 34، خرداد 1402، صفحه 254-233 اصل مقاله (1.86 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.2857 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی ابراهیمی1؛ رجبعلی محمدزاده ادملایی* 2؛ جمال صادقی3؛ علی اصغر شجاعی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
4استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 05 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، رواسازی پرسشنامة معلم بهعنوان بافت اجتماعی در معلمان شهرستان نور و چمستان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة مورد مطالعه تمامی معلّمان دورة متوسطة اول و دوم مدارس دولتی شهرستان نور و چمستان در سال تحصیلی 99-1398 بودند. حجم نمونه، شامل 240 معلم (123 مرد و 117 زن) بود که به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و همة آنها، پرسشنامة معلم بهعنوان بافت اجتماعی را تکمیل کردند. برای بررسی سؤالات پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته های پژوهش، نشان داد پرسشنامه از سه عامل درگیری، ساختار و حمایت خودمختاری اشباع شده است. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل ها و کل پرسشنامه در تمام شرکتکنندگان از نظر روانسنجی، مطلوب بوده و دامنة بیشتر همبستگی های مجموعة گویه ها مطلوب بود. همچنین، معناداری شاخص های برازندگی در تحلیل عاملی تأییدی، مدل سه عاملی استخراجشده را تأیید کرد. تحلیل پایایی، روایی همگرا و تشخیصی عاملهای پرسشنامه نشان داد که سؤالات در سنجش عاملها از دقت کافی برخوردارند. در نتیجه، نسخة فارسی پرسشنامة معلم بهعنوان بافت اجتماعی در جامعة معلمان از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و می تواند بهعنوان ابزاری معتبر برای سنجش رفتار معلمان در کلاس درس به کار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت خودمختاری؛ درگیری؛ ساختار؛ معلم بهعنوان بافت اجتماعی؛ هنجاریابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Psychometric Properties of Teacher as Social Context Questionnaire in High School Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Ebrahimi1؛ Rajabali Mohammadzadeh Edmalai2؛ Jamal Sadeghi3؛ Ali Asghar Shojaei,4 | ||
1Ph.D. Student in Educational Psychology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran | ||
22. Assistant Professor of Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Babol Branch, Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Babol, Iran | ||
4Assistant Professor, Babol Branch, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Babol, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to validate the teacher as social context in teachers (Teacher's behavior in the classroom). This research was descriptive of the correlation. The statistical population included all the teachers of the first and second grade of secondary schools in Noor’s and Chamestan’s public schools in the academic year of 2019-2020. The sample consisted of 240 teachers (123 males and 117 females) were selected by relative stratified random sampling and all of them completed the Teacher as Social Context questionnaire. Confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient were used to examine the questions of the questionnaire. Findings showed that the questionnaire was saturated with three factors of involvement, structure and autonomy support. Cronbach's alpha coefficient was favorable for the agents and the whole questionnaire in terms of psychometrics in all participants and the range of correlations of the set of items was favorable. Also, the significance of fitness indices in confirmatory factor analysis confirmed the three-factor model extracte. Analysis of reliability, convergent and divergent validity of the questionnaire factors showed that the questions are sufficiently accurate in assessing the factors. As a result, the Persian version of the Teacher as Social Context questionnaire in the teacher community has acceptable psychometric properties and can be used as a valid tool to measure teacher behavior in the classroom. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Autonomy support, Involvement, Standardization, Structure, Teacher as social context | ||
مراجع | ||
حجازی، الهه، قاضی طباطبایی، محمود، غلامعلی لواسانی، مسعود، و مرادی، آسیه (1393). روابط معلم با دانشآموز و درگیری در مدرسه: نقش میانجیگر نیازهای اساسی روانشناختی دانشآموزان دختر و پسر پایة دوم دبیرستان. مجلة پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 1(5)، 40-19.
حجازی، الهه، و عباسی، فهیمه (1400). اثر ادراک از روابط والدینی، رابطۀ معلم - دانشآموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی. روانشناسی کاربردی، 15(2)، 205- 179.
داوری، علی، و رضازاده، آرش (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
ریو، جان مارشال (1395). انگیزش و هیجان. ترجمة یحیی سیدمحمدی، تهران: ویرایش.
غلامی، سمیه، و حسینچاری، مسعود (1390). پیشبینی شادمانی با توجه به ادراک آنها از انتظارات معلم، نحوة تعامل معلم و خودکارآمدی. مطالعات آموزش و یادگیری، 3(1)، 109-83.
مقدسین، مریم، و دیباجنیا، پروین (1399). اعتباریابی و رواسازی مقیاس خودگزارشی (ADHD) بزرگسالان کانرز در جمعیت ایرانی. روانشناسی بالینی و شخصیت، 18(1)، 199-177.
نقش، زهرا، و رمضانیخمسی، زهرا (1398). پایایی و ساختار عاملی مقیاس جهتگیری هدف معلم برای تدریس. روانشناسی تربیتی، 15(54)، 177-159.
هاشمی، زهرا (1390). مدل تبیینی تابآوری تحصیلی و هیجانی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
Aelterman, N., Vansteenkiste, M., Haerens, L., Soenens, B., Fontaine, J. R. J., & Reeve, J. (2019). Toward an integrative and fine-grained insight in motivating and demotivating teaching styles: The merits of a circumflex approach. Educational Psychology, 111, 497-521. Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529. Chong, J. X. Y., & Gagné, M. (2019). Self-determination Theory for work motivation InR. Griffin (Ed.), Oxford Bibliographies in Management. New York: Oxford University Press. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. Furrer, C., & Skinner, E. A. (2003). Sense of relatedness as a factor in childrens academic engagement and performance. Educational Psychology, 95, 148-162. Grolnick, W. S., & Ryan, R. M. (1987). Autonomy in childrens learning: An experimental and individual difference in visitation. Personality and Social Psychology, 52, 890-898. Hornstr, L., Stroet, K., & Weijers, D. (2021). Profiles of teachers’ need support: How do autonom support, structure, and involvement cohere and predict motivation and learning outcomes?. Teaching and Teacher Education, 99, 1-12. Hospel, V., & Galand, B. (2016). Are both classroom autonomy support and structure equally important for students’ engagement? A multilevel analysis. Learning and Instruction, 41, 1-10. Iglesias-Garcia, M. T., Maulana, R., Fernandez-Garcia, C. M., & Garcia-Perez, O. (2020). Teacher as Social Context (TASC) questionnaire in the Spanish setting: Teacher version. Psicología Educativa, 26(1), 17-26. Johnston, M., & Finney, S. (2010) Measuring basic needs satisfaction: Evaluating previous and conducting new psychometric evaluations of the basic needs satisfaction in general scale. Psychology of Export and Exercis, 11, 91-99. Katz, I., & Shahar, B. H. (2015). What makes a motivating teacher? Teachers’ motivation and beliefs as predictors of their autonomy supportive style. School Psychology International, 36, 575-588.
Mageau, G. A., & Vallerand, R. J. (2003). The coach–athlete relationship: A motivational model. Sports Sciences, 21(11), 883–904. Niemiec, C. P., & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self- determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7(2), 133-144. Niemiec, C. P., Lynch, M. F., Vansteenkiste, M., Bernstein, J., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2006). The antecedents and consequences of autonomous self- regulation for college: A self-determination theory perspective on socialization. Adolescence, 29, 761-775. Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist, 44, 159-175. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008). A self-determination approach to psychotherapy: The motivational basis for effective change. Canadian Psychology, 49(3), 186–193. Skinner, E. A., & Belmont, M. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Educational Psychology, 85, 571-581. Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2010). A theoretical upgrade of the concept of parental psychological control: Proposing new insights on the basis of self-determination theory. Developmental Review, 30(1), 74-99. Spilt, J. L., Hughes, J. N., Wu, J. Y., & Kwok, O. M. (2012). Dynamics of teacher–student relationships: Stability and change across elementary school and the influence on children’s academic success. Child Development, 83(4), 1180-1195. Stroet, K., Opdenakker, M. C., & Minnaert, A. (2013). Effects of need supportive teaching on early adolescents motivation and engagement: A review of the literature. Educational Research Review, 9, 65-87. Stroet, K., Opdenakker, M. C., & Minnaert, A. (2015). What motivates early adolescents for school? A longitudinal analysis of associations between observed teaching and motivation. Contemporary Educational Psychology, 42, 129-140. Wellborn J., Connell, J., Skinner, E., & Pierson, L. (1992). Teacher as social context (TASC). Two measures of teacher provision of involvement, structure, and autonomy support technical Report. Rochester, New York: University of Rochester. Williams, G. C., Lynch, M. F., McGregor, H. A., Ryan, R. M., Sharp, D., & Deci, E. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |