تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,004 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,293,191 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,680,920 |
تعادل های شیمیایی و رفع برخی کج فهمی های مربوط به آن | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، اسفند 1401، صفحه 1-14 اصل مقاله (3.62 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2023.2918 | ||
نویسنده | ||
محمد حسین علی جعفری طاهری* | ||
کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
تعادل شیمیایی دانش آموزان را با سایر مفاهیم شیمی از جمله واکنش های اسیدها و باز، واکنشهای اکسایش- کاهش و محلولها آشنا می کند و تسلط بر مفهوم تعادل شیمیایی، باعث تسلط بر سایر مفاهیم شیمی و مسائل آن می شود. مفهوم تعادل شیمیایی در سال 1803 پس از اینکه برتوله دریافت که برخی از واکنش های شیمیایی برگشت پذیر هستند، توسعه یافت. او گفت برای اینکه هر مخلوط واکنشی در حالت تعادل وجود داشته باشد، سرعت واکنش های رفت و برگشت (معکوس) باید برابر باشد. طرح بحث تعادل های شیمیایی در کتابهای درسی مدارس به سالهای 1960 بر می گردد.در فرایند یاددهی-یادگیری تعادل های شیمیایی همواره چالش هایی وجود دارد و بررسیها نشان داده است که بسیاری ازدبیران دبیرستان های متوسطه دوم اعم از رشته های نظری و هنرستان، تدریس تعادل شیمیایی را مشکل دانستهاند. بحث تعادل شیمایی که آمیخته ای از مباحث سینتیکی، ترمودینامیکی و ریاضی است، از مباحث انتزاعی شیمی فیزیک محسوب میشود که مشکلاتی را در فرایند یاددهی- یادگیری آن ایجاد کرده است. با استفاده از نظریه ساخت و سازگرایی سعی می شود تا مفاهیم تعادل شیمیایی تبیین شود. طرح سوال و سوق دانش آموز برای یافتن ارتباط بین مفاهیم برای به دست آوردن نتیجه موجب رفع بسیاری از کج فهمی ها نه تنها در مبحث تعادل بلکه در کلیه مفاهیم می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تعادل؛ تعادل شیمیایی؛ اصل لوشاتلیه؛ کج فهمی؛ فرایند یاددهی-یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Misunderstanding in the teaching of chemical balances | ||
نویسندگان [English] | ||
محمد حسین علی جعفری طاهری | ||
کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر اصفهان، ایران | ||
چکیده [English] | ||
Chemical equilibrium introduces students to other chemistry concepts, including acid and base reactions, oxidation-reduction reactions, and solutions, and mastering the concept of chemical equilibrium leads to mastering other chemistry concepts and problems. The concept of chemical equilibrium was developed in 1803 after Bertollet discovered that some chemical reactions were reversible. He said that in order for any reaction mixture to be in equilibrium, the rates of back and forth (reverse) reactions must be equal. The discussion of chemical balances in school textbooks dates back to the 1960s. There are always challenges in the teaching-learning process of chemical balances, and studies have shown that many secondary high school teachers, including theoretical fields and conservatories, teach Chemical balance has been considered a problem. The discussion of chemical equilibrium, which is a mixture of kinetic, thermodynamic and mathematical topics, is considered one of the abstract topics of physical chemistry that has created problems in its teaching-learning process. By using the theory of constructionism, it is tried to explain the concepts of chemical balance. Asking questions and prompting the student to find the connection between concepts to get the result clears up many misunderstandings not only in the topic of balance but in all concepts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Balance, chemical balance, Luchatelier's principle, misunderstanding, teaching-learning process | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |