تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,159 |
آموزش شیمی مبتنی بر آزمایش | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، اسفند 1401، صفحه 31-50 اصل مقاله (5.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2023.2920 | ||
نویسندگان | ||
طاهره رمضانیان* 1؛ مهشید گلستانه2؛ سیدمحسن موسوی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
آزمایش کردن یکی از راههای آموختن اصول و نتایج کلی علم است که دانشآموزان را وادار به تفکر و در نهایت یادگیری مطلوب میکند. آمـوزش مبتنی بر آزمایش روشی مستحکم برای حفظ فرایند بصـری تدریس و اصولی برای پیشبرد هرچه عمیقتر اهداف آموزشی در علم شیمی محسوب میشود. آزمایشگاه، بخش مکمل و نقطه تمرکز آموزش علوم تجربی است که برای دانشآموزان، زمینه مشارکت در فعالیتهای مرتبط با علم و یادگیری روش علمی را فراهم میکند. از آنجایی که بخش اعظم یافتههای علوم تجربی از راه مشاهده و اجرای آزمایش به دست میآید، لذا بهترین راه یادگیری مؤثر این علوم، انجام آزمایش و مشاهده مستقیم پدیدههای علمی است. در پژوهش پیش رو ابتدا به بررسی و نقش آزمایشگاه در آموزش علوم تجربی از جمله علم شیمی پرداخته میشود، اهداف و رویکرد اجرای این روش مطرح میگردد، دیدگاه چند متفکر و صاحبنظر در رابطه با اهمیت تدریس آزمایشگاهی، مراحل روش تدریس آزمایشگاهی و همچنین به تفکیک، شیوههای ارائه فعالیتهای آزمایشگاهی، محاسن و محدودیتهای این روش مورد بررسی قرار میگیرد و در پایان ساخت بلورهای رنگی توسط دانشآموزان متوسطه اول به عنوان یک آزمایش اکتشافی شرح داده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس آزمایشگاهی؛ آزمایش؛ آزمایشگاه؛ شیمی؛ بلور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Experiment-based chemistry education | ||
نویسندگان [English] | ||
طاهره رمضانیان1؛ مهشید گلستانه2؛ سیدمحسن موسوی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
Experimentation is one of the ways to learn the basics and general results of science that compel students to think and ultimately learn optimally. Experiment-based education is a robust method for maintaining the visual process of teaching and principles for furthering educational objectives in chemistry. The laboratory is the complementary sector and the focus of empirical science education, which provides students with participation in science-related activities and learning the scientific method. Since most of the findings of empirical sciences are obtained through observation and implementation of experiments, therefore, the best way to effectively learn empirical sciences is to conduct experiments and live observation of scientific evidences. In the present research, at first, the role of the laboratory in the teaching of experimental sciences, including chemistry, will be discussed, the goals and approach to implementing this method will be addressed, and the views of several experts regarding the importance of laboratory teaching, the stages of the laboratory teaching method, and also separately, the ways of presenting laboratory activities, merits and limitations of this method are examined, suggestions for using this method as much as possible in schools in order to improve chemistry education are presented. In the end, the process of making colored crystals by first-secondary students is described. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Laboratory teaching method, Experiment, Laboratory, Chemistry, Crystal | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 486 |